Další smrtelná nehoda autonomního auta je v USA předmětem vyšetřování. Poté, co autopilot Uberu srazil a usmrtil chodkyni v Arizoně, začaly úřady prověřovat i havárii Tesly X v Kalifornii.
Následky havárie Tesly X jsou fatální. Na snímcích je vidět, že vůz přišel o celý předek. Tesla začala po nárazu hořet a hrozil i výbuch baterie.
Nehoda se stala minulý týden na slavné pobřežní dálnici 101 v Kalifornii. Podle policistů Tesla prostě vlétla do středové betonové bariéry. Vůbec není jasné, proč. Řidič byl převezen do nemocnice, ale zraněním podlehl.
Americká Národní komise pro bezpečnost dopravy (NTSB) následně oznámila, že na místo vysílá dva své vyšetřovatele, aby zjistili veškeré podrobnosti.
Smrtelné nehody se bohužel stávají a denně jsou jich po celém světě stovky. Jenže tady jde o další auto s autonomním systémem. A NTSB chce vědět, jestli byl autopilot v době nehody zapnutý, nebo zda řídil člověk. To zatím není jasné.
Také automobilka Tesla uvedla, že zatím netuší, co nehodu modelu X způsobilo. Podotkla, že od roku 2015 eviduje na 85 tisíc jízd majitelů aut Tesla s autonomní technologií po dálnici 101 bez jakéhokoliv problému.
Tesla navíc upozornila, že tragické následky způsobila i závada na dálnici. Speciální zařízení, které má tlumit náraz do betonové bariéry, totiž bylo v místě havárie poškozené. Společnost dodala, že ještě nikdy nebyl vůz Tesla Model X po nehodě tak zničený jako v tomto případě.
Tesla v oficiálních vyjádřeních uvádí, že autonomní technologie je navržena tak, aby výrazně snižovala riziko nehod. Podle nezávislé studie je to až o 40 %. To samozřejmě neznamená, že jde o dokonalou prevenci.
"Z úcty k soukromí našeho zákazníka a jeho rodiny nemáme v úmyslu sdílet žádné další podrobnosti, dokud vyšetřování nebude uzavřeno," uvedla Tesla a vyjádřila soustrast rodině oběti.
Předmětem vyšetřování úřadů je i nedávná nehoda autonomního auta Volvo společnosti Uber, při které zemřela chodkyně. Tam záběry potvrdily, že autopilot byl zapnutá a řidička se nevěnovala provozu.
U Tesly jde o třetí havárii, kterou NTSB vyšetřuje. V průběhu je vyšetřování nehody, při které Tesla Model S vrazil v rychlosti mírně přes 100 km/h zezadu do hasičského auta ve chvíli, kdy byl podle řidiče zapnutý v režimu autopilota.
V roce 2016 měl smrtelnou nehodu samořiditelný Model S na Floridě. V plné rychlosti narazil na křižovatce do kamionu a při srážce zemřel jeho řidič. Podle úřadů za nehodu nemohla (jen) technologie. Na vině byl sám šofér, který krátce před nehodou nastavil tempomat a místo provozu sledoval film.
Automobilka mnohokrát upozorňovala, že systém vyžaduje neustálý dozor řidiče. Po nehodě upravila varování ve chvíli, kdy řidič sundá ruce z volantu. Po úpravě systém v takové situaci auto zastaví.