Důchodci

Klobouk a plato vajec za oknem? 10 mýtů o řidičích - seniorech

Klobouk a plato vajec za oknem? 10 mýtů o řidičích - seniorech
Zdroj: Profimedia

Horší zrak i sluch, omezená pohyblivost, bolesti kloubů, větší únava, pomalejší reakce a snížená schopnost koncentrace. To všechno má vliv na chování seniorů za volantem. Přestože by je řada mladších řidičů z provozu nejradši vyhnala, jde o početnou skupinu, která prostě na silnice patří. Je třeba s nimi počítat a znát jejich chování a reakce. I starší řidiči by se ale měli přizpůsobit, učit a občas oprášit svoje letitá auta i znalosti.

Senioři za volantem nepatří mezi ostatními řidiči k oblíbené skupině. Podle statistik patří na silnicích mezi nejvíce ohrožený druh. Často jsou terčem posměšků i nadávek. Ano, dělají chyby, jezdí příliš opatrně, reagují nepředvídatelně, bloudí, občas i najedou do protisměru.

Související obsah

Jenže populace stárne a senioři ze silnic nikam nezmizí. A každý jednou dospěje do seniorského věku... Nadávky, zákazy a omezování nic nevyřeší. Je potřeba se učit, tolerovat a přizpůsobit. A to z obou stran. Seniorům pomáhá například nový projekt Jedu s dobou, bezplatný vzdělávací program Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR.

Související obsah

Na následujících stránkách najdete výběr předsudků a stereotypů, které mladší řidiči mají (mnohdy neoprávněně) vůči seniorům:

Mýtus: Senior = postrach silnic

Jestli je řidič dobrý, nebo špatný, neurčuje věk. Mnoho lidí si udržuje vysokou kvalifikaci i ve vysokém věku. Jsou zkušení, vyježdění, umí vyhodnotit víc rizik a jezdí bezpečně. Podle odborníků dokonce senioři mnohem důsledněji dodržují předpisy.

Jenže to není vždy vnímáno pozitivně: často jezdí výrazně nižší rychlostí, než je ta povolená, drží se blíž ke středu vozovky... Následkem jsou fronty aut a rizikové situace při předjíždění. Troubení a nadávky nepomáhají, jen můžou dostat staršího řidiče do většího stresu.

Starší řidiči by si měli uvědomit, že jim třeba chybí praxe, dobře plánovat trasu a vyhnout se složitějším situacím. Na křižovatkách, při změně směru jízdy a při vjezdu na hlavní rušné silnice, kdy je třeba dobře posoudit situaci, rychle reagovat a vnímat prostor, senioři bourají nejčastěji.

Mýtus: Starší řidiči jsou nebezpečnější než mladí

Ono je to v poměru mladí x staří dost podobné. Podle statistik nejvíc nehod způsobí mladí do 25 let, s věkem pak počet klesá, ale opět stoupá po 60. roku věku. Podíl seniorů na smrtelných nehodách se pohybuje každý rok kolem 8 – 10 %, což je podobné číslo jako u mladých začátečníků.

 

Zdroj: Profimedia

Mýtus: Všichni senioři ztrácejí schopnost řídit

Byť je to velmi individuální, člověk po šedesátce vlivem věku prostě prochází změnami, které mají zásadní vliv i na chování v dopravě.

Zhoršený zrak může ovlivnit prostorové vnímání, čtení dopravních značek i řízení v noci, prodlužuje se doba, za kterou si oči zvyknou po oslnění protijedoucím autem. Obyčejné kýchnutí může staršího řidiče vyřadit na několik vteřin, než se znovu zkoncentruje a zrak se mu zostří.

Řízení je komplexní aktivita, která vyžaduje rychlé rozhodování, soustředěnost a zvládání více úkolů najednou. Změny pozornosti a psychomotoriky můžou ovlivnit reakční dobu, starší lidé obtížněji čelí rozptýlení. Složitější to může být v neznámých místech.

Také léky mohou negativně ovlivnit vlastnosti potřebné k správnému rozhodování za volantem. A podepisuje se i chronické onemocnění, například artritida může vést k ztuhnutí ramen, což ztěžuje otáčení hlavou nebo správné držení volantu.

Zobecnění a odsouzení by ale bylo nespravedlivé. Jsou lidé, kteří i v 75 letech řídí s naprostým přehledem. Je prostě potřeba myslet na to, co všechno starší řidiče ovlivňuje a přizpůsobit chování. I senioři by měli přestat přeceňovat svoje schopnosti a mnohem lépe posuzovat, jestli jsou v daném stavu schopni řídit tak, aby neohrozili ani sebe, ani ostatní.

Mýtus: Sváteční řidiči

Tenhle stereotyp se zakládá na pravdě. Senioři jsou často závislí na důchodových dávkách a náklady na provoz auta jsou pro ně prostě vysoké. I proto jezdí mnohem méně než šoféři v produktivním věku. Vyjíždějí mimořádně: na hřbitov na Dušičky, za příbuznými o svátcích. Bohužel, právě v těchto dnech je na silnicích nejhustější provoz.

Zdroj: Profimedia

Na druhou stranu jsou opatrnější, nevyjíždějí za nepříznivého počasí, v noci, během špičky, na neznámá místa. Chybějící praxe se ale každopádně na chování v provozu projevuje spíš negativně.

Mýtus: Starý řidič = staré auto

I tohle tvrzení je v řadě případů pravda. Vozový park obecně v Česku stárne a senioři rozhodně nejsou nejčastějšími zákazníky autosalonů. Naopak, řada z nich si v garážích hýčká auta, která si pořídili dávno před odchodem do důchodu.

Starší vozy postrádají moderní asistenty, ale i jakékoliv deformační zóny nebo základní bezpečnostní výbava typu opěrky hlavy nebo samonavíjecího pásu.

Mýtus: Kontrola u doktora už od 60 let

Tohle už u nás neplatí, hranice se posunula na 65 let, byť mnozí kritici tvrdí, že jsou podmínky pro seniory v Česku moc benevolentní. Každý řidič (kromě profesionálů) se musí podrobit první pravidelné lékařské prohlídce těsně před dovršením 65 let věku. Další následuje v 68 letech a poté vždy po dvou letech.

Když řidič starší 65 let není schopen při kontrole předložit lékařské potvrzení, může dostat pokutu až 2000 korun. Pokud však povinnou prohlídku vůbec neabsolvoval, hrozí mu už mnohem vyšší postih: 10 tisíc korun, pět trestných bodů a případně i zákaz řízení až na rok.

Je pravda, že v řadě států EU jsou podmínky prohlídek tvrdší než u nás. Ale to podstatné je sebekontrola reálné posouzení stavu ze strany starších řidičů. Je třeba svůj stav znát, mít přehled o zdravotním stavu a přizpůsobit tomu svůj vztah k řízení.

Mýtus: Staří lidé nepřiznají chybu

Problém je spíš konzervativní povaha starších lidí a menší ochota přijmout změny. Ať už jde o změny v pravidlech, změny ve stylu jízdy nebo změny ve vybavení aut.

Má to za následek neznalost nových předpisů a značek a třeba i strach z moderních aut vybavených palubním počítačem a elektronickými systémy. To může vést k zmatenému nebo i konfliktnímu jednání řidiče - seniora.

Mýtus: Klobouk na hlavě

S kloboukem jezdí vesničané a staříci. Tohle je klasický stereotyp, který je ale spíš neškodným vtipem. Žádné statistiky, kolik seniorů opravdu jezdí s kloboukem na hlavě, samozřejmě neexistují. Ale pár se jich najde...

Zdroj: Profimedia

Ono to mnohdy souvisí i se stavem jejich aut, které třeba netopí. I proto, že starším lidem bývá častěji zima, jezdí mnohdy v kloboucích, ale i kabátech a šálách. Přes zimní oblečení se nepoutají nebo si pásy všelijak upravují, aby je netlačily.

Odborníci je před tím varují - nevhodná obuv, klobouk na hlavě a tlustý kabát nevytvářejí pro bezpečné řízení zrovna správné podmínky. Senioři také často podceňují seřízení opěrek (pokud v autě nějaké mají) a sedaček, zrcátek či volantu. Prostě zapomínají, nebo to ani neumí. I špatné držení těla přitom může znamenat rychlejší nástup únavy.

Mýtus: Senioři nepatří na silnice

Kruté prohlášení. Když někdo celý život rád řídí, má v 65 letech automaticky odevzdat klíčky jen proto, že stárne? Řízení má v mnoha směrech pozitivní vliv na psychiku – může lidem dodávat pocit svobody a nezávislosti i sebevědomí.

Zdroj: Profimedia

Nedávná studie zveřejněná v časopise Journal of the American Geriatrics Society ukázala, že senioři, kteří přestali řídit, byli náchylnější k depresím i dalším zdravotním problémům.

A bez auta je prostě život složitější, auto usnadňuje zapojení do společenského života, setkávání s rodinou, nakupování, i cestu k doktoru.

Mýtus: Senioři už se nikdy nic nenaučí

Tohle je hodně mylná představa. Panuje u mladších řidičů, ale hlavně u seniorů samotných. Přitom existují možnosti, jak oprášit své znalosti, jak se naučit ovládat nové prvky v autech, jak znovu nabít praxi a sebevědomí v provozu.

Například Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR pořádá bezplatný vzdělávací program s názvem Jedu s dobou, ve kterém se senioři nad 65 let naučí, jak bezpečně řídit, manévrovat, ovládat novější auta a zvládat různé situace.

“Podobných projektů není nikdy dost. Zaměřujeme se v něm na seniory, kteří jsou často výborní řidiči, protože mají za volantem mnohaleté zkušenosti. Od doby, kdy se řízením začínali, se ale změnila legislativa a vyvinulo se mnoho nových technik, jak se vypořádat s neočekávanými situacemi na silnici. Rádi bychom jim je ukázali, aby se při řízení cítili ještě bezpečněji,“ uvedl Libor Budina z Autoklubu ČR, který se na projektu podílí.

Kurz se skládá z teoretické a praktické části. Účastníci se nejprve dozví novinky v pravidlech a pak si nově nabyté vědomosti vyzkouší v praxi pod vedením zkušených instruktorů.

“Naši členové absolvují kurzy sebeobrany, chodí do univerzit třetího věku, ale možná jsme všichni trochu pozapomněli, že od doby, co jsme opustili autoškoly, se legislativa měnila, a to zcela jistě několikrát. Nikdy proto není na škodu slyšet to skutečně aktuální,“ komentoval projekt předseda Rady seniorů Zdeněk Pemes.

Kurzů se mohou zájemci s vlastními vozy zúčastnit již 21. dubna v osmi centrech po České republice. Zavítat mohou do Mostu, Sosnové u České Lípy, Příbrami, Hradce Králové, Vysokého Mýta, Jihlavy, Ostravy nebo Třince. Účast je pro seniory zcela zdarma, stačí se pouze registrovat na internetových stránkách www.jedusdobou.cz.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Důchodci

Důležité Události