Auta, která sama zastaví před chodcem, upozorní na únavu řidiče nebo s předstihem na červenou. To by měl být brzy standard u všech nových vozů, které začnou používat evropský navigační systém Galileo. Jeho konečnou podobu v Praze představil místopředseda Evropské komise pro energetickou unii.
Největší předností evropského bratra americké GPS, čínského Beidou nebo ruského Glonass je přesnost. Galileo dokáže určit polohu s odchylkou maximálně 20 centimetrů. Navigace s GPS to umí "jen" na metry.
Galileo vám dokáže říct, jestli nějaké auto stojí za rohem nebo jestli vás tam na křižovatce čeká červená. Upozornit má i na blížícího se cyklistu nebo chodce.
Pokud nezastaví řidič, zastaví auto samo. Takzvané chytré brzdy by měl mít za tři roky každý nový vůz. Funkce, které jsou nyní výbavou především luxusních limuzín, se mají stát standardem. Navigace má poznat i autonehodu a údaje okamžitě odesílat záchranným složkám.
"Reakční čas bude dramaticky zkrácený a věřím, že díky tomu se zachrání hodně životů," přeje se Maroš Štefčovič, místopředseda Evropské komise pro energetickou unii.
Galileo má být revolucí nejen na silnicích. Lepší plynulost dopravy a větší bezpečnost má přinést i na železnici nebo do lodní a letecké dopravy. Přesnost evropského navigačního systému může pilotům usnadnit přistávání i za hodně špatné viditelnosti .
Na data z evropského nástupce GPS budeme postupně přecházet od roku 2020. Vývojáři ale nechtějí zaspat a už nyní pracují na další modernizaci družicového systému.
Po vesmíru, kde má být umístěno 30 satelitů, je pro Galileo nejdůležitějším místem Praha. Právě z budovy v Holešovicích má být už za deset let navigována třetina evropských aut
Galileo má díky své přesnosti výrazně pomoci také výrobcům vozů s autonomními - tedy samořídícími systémy.