Na motorech samozřejmě nejvíc ohromí jejich síla. Ohromit se nechala i porota letošního ročníku tradiční ankety Mezinárodní motor roku (International Engine of the Year). Absolutním vítězem je osmiválec Ferrari, ale ve svých kategoriích bodovaly i motory PSA nebo Volkswagenu, se kterým jezdí také některé škodovky.
Už když se podíváte na ty krásné stroje z italského Maranella, srdce zaplesá. A co teprve, když je slyšíte, nebo dokonce můžete šlápnout na plyn…
Ferrari vyhlašování ovládlo – jejich Ferrari 3.9l biturbo V8 je motorem roku a vítězem kategorie od tří do čtyř litrů. Jde o jedinečné dílo posledních let, jezdí s ním Ferrari 488 GTB, 488 Spider a nově i 488 Pista, což přispělo k celkovému vítězství. Ferrarti za sebou nechalo takové “borce“, jako je špičkový čtyřlitrový osmiválec biturbo Mercedes-AMG nebo čtyřlitrový boxer, se kterým ohromuje Porsche 911 GT3.
Ferrari uspělo i v kategorii obrů s objemem přes čtyři litry, kde porota podlehla vidlicovému dvanáctiválci z Ferrari 812 Superfast. Motor byl vyhlášen i novinkou roku. Někteří experti ho označili za posledního mohykána, který je symbolem vzdoru proti nastupujícím elektromobilům.
Až daleko za ním skončily desetiválcový motor od Audi, který má pod kapotou třeba Lamborghini Huracan, osmiválec z BMW M5 či 6,5litrový dvanáctiválec Lamborghini Aventador.
Dost bylo kochání a snění… co ostatní kategorie, na které dosáhne i běžný smrtelník?
Kategorii do jednoho litru ovládl tříválec 1.0 TSI od Volkswagenu, který přeskočil dosud neporazitelný 1.0 EcoBoost Ford. Vítězný motor je v nabídce i pro škodovky Rapid, Fabia a Karoq, malý Citigo ho nedostal. Volkswagen ho montuje do svého mini Up! a také do Golfu, Pola či T-Rocu. V rámci koncernu je v nabídce třeba i pro Audi A1, A3 a Q2 nebo pro seaty Ibiza, Arona, Toledo, Ateca a Leon.
Porota ocenila úspornost, ale i “živost“ malého motoru.
O kategorii výš – tedy do 1,4 litru dostal už počtvrté za sebou nejvíc hlasů 1.2 PureTech PSA. Pod kapotou ho může mít řada vozů z celého portfolia kancernu: Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, DS3, DS4 a Opel Crossland X i Grandland X.
Na druhém místě skončily čtyřválce Volkswagenu 1.4 TSI s funkcí ACT pro odpojování dvou válců při částečném zatížení, které můžou pohánět i superby nebo kodiaqy.
Další tříválec vyhrál kategorii 1,4 – 1,8 litru - konkrétně inovovaný 1,5litrový hybridní motor BMW z i8.
Kategorie 1.8 - 2.0 l: Dvoulitrový čtyřválec boxer z Porsche 718.
Kategorie 2.0 – 2.5 l: Už osm let vítězí pětiválec 2.5 TFSI Audi.
Kategorie 2.5 – 3.0 l: Potřetí zvítězil perfektně vyladěný třílitrový šestiválec boxer Porsche 911.
Porotci posuzovali i elektromotory, mezi kterými podruhé za sebou ohodnotili nejlépe pohonnou jednotku Tesly, se kterou jezdí její Modely S, X i 3. Nejvíc bodů Tesla získala i v kategorii “zelených“ ekologických motorů.
Vítěze vyhlašuje každoročně sedmdesátičlenná porota motoristických novinářů z celého světa. Letošní ročník byl už dvacátý, Česko v porotě zastupoval Tomášem Hyan.