V Česku přibývá řidičů, kteří mohou řídit pouze vozidlo s automatickou převodovkou. Jen za letošní rok si řidičský průkaz na automat pořídil každý 150. řidič. Patří mezi ně hlavně ženy, manažeři nebo cizinci. Podle expertů má automatická převodovka své výhody, řidič se může plně věnovat provozu a není tolik vystaven stresovým situacím.
Rozjezd do kopce nebo zhasnutí motoru při vjezdu do křižovatky - to jsou největší strašáci řidičů aut s manuální převodovkou.
Pokud ale jezdíte s automatem, problém odpadá. Proto zájem lidí udělat si řidičák pouze na tento typ vozu roste. Lidé nechtějí řadit. “Jednou jsem zkusila manuální převodku, ale nešlo mi to. Věděla jsem, že mám možnost tady autoškolu dělat v automatu, tak jsem šla,“ popsala absolventka kurzu řízení.
V loňském roce získalo řidičák na automat nejvíce motoristů v historii - téměř 550. Zájem od roku 2010 až pětinásobně stoupl. Jen v první polovině letošního roku jich oprávnění získalo už kolem tří set.
Podle statistiky je to každý stopadesátý řidič. “Jsou to nejčastěji lidé, kteří mají strach, že dlouho neřídili. Díky automatu je vracíme zpátky do provozu,“ přiblížil jednatel autoškoly Pavel Greiner.
U automatu totiž nemusíte tolik řešit nohy a odpadá i řazení. Ovšem i řízení automatu má svá úskalí. O to větší, když už řídíte manuálně. Tím největším je levá noha - je totiž zvyklá ovládat spojku. Většinou máme tendenci ji silně sešlápnout až k zemi.
To, že vlastníte řidičské oprávnění na řízení automobilu s automatickou převodovkou, ještě neznamená, že můžete usednout za volant vozidla s převodovkou manuální. Můžete dostat i pokutu.
Pokud se ale řidič v budoucnu rozhodne pro změnu, může si papíry na běžné auto dodělat pouhým absolvováním doplňující zkoušky. “My doporučujeme, právě s ohledem na to, co jezdí v současnosti po českých silnicích, aby si všichni dělali řidičský průkaz na manuální převodovku,“ doplnil mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky Igor Sirota.
O tom, že by z řidičských průkazů úplně zmizelo rozdělování na „automat“ a „manuál“ přemýšlí Rakousko – a to kvůli nástupu elektromobilů.