Zákaz prodeje a dieselových vozů, ale i aut na benzín, včetně hybridů. Takové jsou plány španělské vlády. Návrh zákona o klimatických změnách zahrnuje zákaz od roku 2040. Podobný plán nedávno představil ministr životního prostředí ve Francii. Ještě dřív by mohl zákaz platit v Německu či Nizozemsku.
Součástí zákona, který chystá španělské ministerstvo životního prostředí, je i úplný zákaz prodeje všech vozidel využívajících fosilní paliva, ať už jsou poháněna benzínem, naftou nebo zemním plynem.
Konec prodeje nových aut se spalovacím motorem chce vláda prosadit od roku 2040, během dalších deseti let chce stahovat z oběhu i ojeté vozy, informuje deník El País. Počítá se s tím, že žezlo postupně převezmou elektromobily.
Nový zákon má změnit přístup Španělska k ochraně klimatu a naplánovat naprostý přechod od fosilních paliv k čisté energii. Ještě letos by ho měli dostat na stůl poslanci, schvalování ale bude nejspíš trvat dost dlouho.
Španělská vláda vychází z toho, že v dopravě se při boji proti změně klimatu nepostupuje stejně rychle jako v energetice, kde je v odvážném plánu naprostý přechod k obnovitelným zdrojům a úplné odříznutí ropy i plynu.
Doprava má na svědomí více než čtvrtinu skleníkových plynů v zemi a pokud nebudou přijata další opatření, vzrostou emise do roku 2030 o 15 %. Cílem vlády je naopak do roku 2030 snížit produkci skleníkových plynů o třetinu.
Zákaz prodeje by se měl týkat všech osobních a lehkých užitkových vozidel s přímými emisemi oxidu uhličitého, což by znamenalo i ukončení prodeje hybridů, které spalují benzín nebo naftu. Ministerstvo také navrhne povinnou instalaci nabíjecích stanic pro elektromobily na čerpacích stanicích. A chce španělským městům umožnit zavádění nízkoemisních zón, což by obnášelo podobné zákazy vjezdu jako v Německu.
Podobné veto pro diesely i auta na benzín už chystají ve Francii a v Británii, kde už taky padl cílový rok 2040. V Dánsku, Irsku, Německu a Nizozemsku se mluví dokonce o roku 2030, což je už za 11 let!
Zákaz prodeje aut se spalovacími motory samozřejmě neznamená, že tato auta přestanou po silnicích okamžitě jezdit. To bude trvat ještě dlouhé roky. Například v Německu by podle dřívějších prognóz měla mít i v roce 2040 pořád většina aut spalovací motor. Ve Francii byl ještě vloni podíl elektromobilů něco málo přes jedno procento, naopak přes 95 procent bylo dieselů, totálně obrátit tento trend bude hodně náročné.
Jenže tvrdé požadavky Evropské komise, která chce v příštích letech další výrazné omezení emisí, nutí k rychlejšímu postupu vlády i automobilky. Ty postupně představují ambiciózní plány na výrobu elektrických vozů, přechod na elektromobilitu je ale bude stát miliardy.