Ministři průmyslu EU schválili novou povinnou výbavu pro nová vozidla. Pokud balíček povinných minimálních bezpečnostních standardů projde Evropským parlamentem, automobilkám přibydou starosti.
Automobilkám se to moc nelíbí, musely by výrazně posílit bezpečnostní prvky nově vyráběných aut. Evropská rada pro bezpečnost dopravy ale trvá na svém: nová pravidla pomůžou zachránit lidské životy na silnicích celé EU. Cílem je snížit počet usmrcených a těžce zraněných osob na silnicích do roku 2030 na polovinu.
Vloni na evropských silnicích zemřelo více než 25 tisíc lidí, což se rovná dvěma plně obsazeným osobním letadlům, která by spadla každý týden, a nikdo z pasažérů na palubě by nepřežil.
Podle analýzy, kterou pro Evropskou komisi provedla britská Transport Research Laboratory mohou navržená bezpečnostní opatření mezi lety 2022 a 2037 zabránit 24 794 úmrtím v důsledku dopravních nehod.
"Členské státy EU poskytly silnou podporu balíčku, který řeší nové minimální bezpečnostními standardy vozidel. Pokud bude tato legislativa schválena Evropským parlamentem ve formě, která byla navržena, zabrání tomu, aby bylo na silnicích usmrceno 25 000 lidí – pro bezpečnost silničního provozu se tak jedná o významný krok vpřed," komentoval podporu ministrů průmyslu členských států EU výkonný ředitel Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) Antonio Avenoso.
Do standardní výbavy všech nově vyráběných vozidel by se tak dostaly pokročilé technologie, která jsou nyní k dispozici pouze u některých modelů a většinou jen jako příplatková výbava.
Navržená opatření:
• pokročilé nouzové brzdění (osobní vozidla)
• snadná instalace alkoholových zámků (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy)
• detekce rozpoznání únavy (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy)
• rozpoznávání / prevence (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy)
• datový záznam o nehodách (osobní vozidla a dodávky)
• signál nouzového zastavení (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy)
• zlepšené bezpečnostní pásy – zkouška nárazu čelní ochrany cestujících v celé šířce (osobní vozidla, dodávky)
• bezpečnostní sklo - rozšíření zóny v případě nárazu hlavy chodce nebo cyklisty (osobní vozidla, dodávky)
• inteligentní přizpůsobení rychlosti (osobní vozidla, dodávky, autobusy)
• asistence při řízení v jízdních pruzích (osobní vozidla, dodávky)
• ochrana před bočním nárazem (osobní vozidla, dodávky)
• reverzní kamera nebo detekční systém (osobní vozidla, dodávky, nákladní vozidla, autobusy)
• systém sledování tlaku v pneumatikách (dodávky, autobusy),
• zjišťování a varování před zranitelnými účastníky silničního provozu v přední a boční části vozidla (nákladní vozidla, autobusy)
• zlepšení přímého výhledu z pozice řidiče na zranitelné účastníky silničního provozu (nákladní vozidla, autobusy)
"Pokud by byla navržená opatření přijata v plné šíři, skutečně by se mohlo jednat o „revoluci“ srovnatelnou se zavedením bezpečnostních pásů," komentuje návrhy české výzkumné a expertní Centrum dopravního výzkumu.
"Důrazně vyzýváme členy Evropského parlamentu, aby byl tento balíček přijat beze změny. Výrobci automobilů neúnavně bojují za oslabení návrhů tím, že odstraňují klíčové technologie pro záchranu lidských životů, jako je Inteligentní rychlostní asistence (ISA), snaží se také zabránit, aby nákladní automobily měly větší okna pro zlepšení viditelnosti chodců a cyklistů. Uvedené příklady by měly bezprostřední vliv na fatální následky dopravních nehod," dodává (ETSC).
Návrhy budou od začátku příštího roku postupně schvalovat instituce EU a výbory Evropského parlamentu.