Slušné pozdvižení vyvolala stařičká červená Škoda Rapid na nedávné aukci Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM), který občas rozprodává i nepotřebná auta v majetku státu. Když dal do nabídky tuhle škodovku z roku 1987, nabídky se jen hrnuly. Finální cena tu vyvolávací překonala víc než čtyřikrát.
"Škodu Rapid jsme nabízeli k prodeji v elektronické aukci. Její cena se po 73 příhozech z 39 tisíc korun vyšplhala na neuvěřitelných 165 tisíc korun," popsal úřad překvapivý výsledek dražby.
"Už při 84 tisících jsem si klepal na čelo," komentoval průběh jeden z desítek lidí, kteří elektronickou aukci sledovali. "Já to nechápu, za tu cenu se dá sehnat daleko zábavnější auto a i jako investice...tohle je mimo..." přidal se další.
Taky se ptáte, proč někdo dal tolik za 30 let staré auto? Červený Rapid 130 byl do provozu uveden v roce 1987, vystřídal čtyři majitele a tachometr ukazuje 77 647 najetých kilometrů. Ve výbavě má střešní okno, rádio a tažné zařízení.
Ale taky ho kvůli unikajícímu palivu nejde nastartovat a poslední čtyři roky nemá technickou...
Přesto někdo neváhal zaplatit 165 tisíc. Rapidy totiž patří mezi žádané kousky sběratelů i jako takzvaná investiční auta. Tomuhle autu se přezdívalo “Porsche Východního bloku“ a jeho cena se může podle odborníků během pár let slušně zhodnotit.
Rapid se zdvihovým objemem válců 1289 m3, motorem nad poháněnou zadní nápravou, maximálním výkonem 43 kW a pětistupňovou převodovkou byl žádaný už za minulého režimu. Mezi socialistickou šedí měl punc výstřednosti a sportovnosti. Díky tomu byl ve své době nedostatkový.
A to si přenesl i do současnosti. I kvůli nadměrné korozi nebo spoustě neodborných rekonstrukcí a tuningu jsou zachovalé původní kusy už nyní poměrně cenné a jejich zhodnocení je podle expertů na investice do aut téměř jisté.
Zachovalý kus z let 1984 až 1990 může mít v současnosti cenu kolem 120 tisíc korun a za pět let dokonce čtvrt milionu. Ceny takových aut trvale rostou a nekolísají.
Otázkou je, kam může růst cena vydraženého červeného kousku. Podle popisu trpí zvýšenou korozí, dveře jsou volné v pantech, je poškozený drobnými nárazy, lak má nestejnoměrný odstín a místy už je matný, díly mnohde nelícují a pneumatiky jsou zpuchřelé... Taky interiér vykazuje stopy zvýšeného opotřebení a čalounění je místy poškozené.
Vydražený vůz nelze reklamovat a úřad upozorňoval předem, že nezaručuje jeho funkčnost. Ale třeba si s ním ještě někdo pořádně vyhraje a dobře ho prodá, nebo si s ním užije spoustu parády...
Ukládání úspor do starých aut je stále pouze alternativní způsob, jak zhodnotit své peníze. Při pořizování automobilu pro investiční účely musí mít kupující na paměti, že nejde o krátkodobou záležitost. “Je to opravdu běh na dlouhou trať a sázka na růst poptávky a ceny vozidel. Automobil je investice jako každá jiná, její hodnota může růst, ale zároveň třeba klesnout na polovinu. Nesmíme také zapomínat na náklady na skladování a údržbu, které hodnotu průběžně snižují,“ upozorňuje na možná rizika ekonom společnosti Partners Martin Mašát.
Je to spíš cesta pro automobilové nadšence, ale proč ne? S akciemi si rozhodně tolik zábavy neužijete.