Emise

Motoristé se bouří! Hrozí v Německu konec neomezené rychlosti?

Motoristé se bouří! Hrozí v Německu konec neomezené rychlosti?
Zdroj: Profimedia

V Německu unikly na veřejnost plány na zavedení rychlostních limitů na dálnicích. Navrhuje je expertní komise jako součást opatření na snížení škodlivých emisí. A tajný plán vyvolal vášnivou debatu.

Bude rychlost na všech Německých dálnicích omezená na 130 km/h jako u nás? Zhruba na dvou třetinách autostrád tam žádný limit neplatí a motoristé si tenhle evropský unikát po dlouhá desetiletí hýčkají. Teď o něj mohou přijít.

Německo hledá všemožné cesty, jak splnit emisní cíle EU. A právě omezení rychlosti je jedním z navrhovaných opatření. Stejně jako vyšší daň na pohonné hmoty, zrušení daňového zvýhodnění dieselů, podpory cyklistiky a hromadné dopravy a tvrdší prosazování elektromobilů nebo alespoň hybridů.

Související obsah

Zavedení limitů by podle návrhu přispělo i ke zvýšení bezpečnosti na dálnicích. Vyplývá to ze zprávy Národní platformy pro budoucnost mobility. Ta má sice být hotová až na konci března, ale část už se dostala na veřejnost.

A okamžitě se zvedla vlna odporu. Proti jsou mnozí motoristé včetně některých legend němckého motrsportu, ale i politici. Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) už vzkázal, že nápad jde "proti zdravému rozumu". Právě spolkové ministerstvo dopravy má proti práci expertů dlouhodobě výhrady, i když je dvacetičlenná komise součástí platformy, kterou ministerstvo samo založilo.

Naopak Zelení plán hájí. Jejich šéf Cem Özdemir zopakoval, že vysoká rychlost vede k vyšším emisím i většímu počtu nehod. Podotkl, že rychlostní limity platí ve většině zemí světa.

Plán každopádně není definitivní. Komise upozorňuje, že části, které unikly, nejsou zasazeny do kontextu, o dílčích plánech bude podle ní ještě třeba debatovat, a ne každý návrh bude přijat. "Bude to vyžadovat politickou obratnost, diplomatické schopnosti a ochotou ke kompromisům,“ doplňuje komise.

Zemi hrozí vysoké sankce z Bruselu, pokud se nepodaří emise skleníkových plynů a jedovatých oxidů dusíku snížit. Emise z dopravy v Německu neklesly od roku 1990.

Související obsah

Kritici ale upozorňují, že snížení rychlosti by přineslo pokles emisí jen o jedno až dvě procenta. Německá vláda by se podle nich měla zaměřit hlavně na největší průmyslové zdroje škodlivých emisí.

Německý autoklub ADAC zase zpochybnil zásadní přínos pro bezpečnost na silnicích. Našel řadu jiných variant, které by prospěly více, například přeměnu nebezpečných křižovatek na kruhové objezdy, budování městských průtahů či zvýšení počtu přechodů pro chodce.

Nevoli vyvolal i plán na zvýšení daní z pohonných hmot. S tím už tvrdě narazili Francouzi, podobný návrh tam vyburcoval hnutí žlutých vest k masovým protestům.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Emise

Důležité Události