Jízda po těchto mostech je napínavá, dobrodružná a někdy i děsivá. Jeden z nich je nejdelší na světě, další nejvyšší v Evropě, jiný připomíná dráhu pro autíčka Hot Wheels.
Experti varují, že mosty v České republice jsou v bídném stavu. Ze skoro osmnácti tisíc mostních konstrukcí jich na tři a půl tisíce potřebuje urgentní opravu, která by si vyžádala dohromady skoro 30 miliard korun.
"Sláva" našich mostů však bledne ve srovnaní s těmi nejšílenějšími mosty po celém světě.
Společnost ClickMechanic nabízející online služby servisů se zaměřila na mosty, které jsou největší výzvou pro řidiče. Zmonitorovala nejšílenější cesty na planetě a vyhodnotila pět nejhorších mostů, které se dají přejet autem. Informuje o tom britský Daily Mail.
"Tato pětice vyniká mezi nejbláznivějšími a nejnáročnějšími mosty na světě,“ říká šéf společnosti ClickMechanic Andrew Jervis. Řidiči, kteří se na vybrané mosty dostanou, by podle něj měli dávat velký pozor, ale zároveň by si měli svou cestu pořádně užít.
Dokázali byste si tuhle jízdu užít? Podívejte se na výběr nejšílenějších mostů:
1. Ešima Ohaši – Japonsko
Betonový most přes japonské jezero Nakaumi je 1700 metrů dlouhý, otevřený byl v roce 2004. Vyčnívá hlavně svým profilem, který připomíná trasu horské dráhy. Zvlněný nájezd má sklon 6,1 %, nejvyšší bod je 45 metrů nad vodní hladinou, řidiče čekají zatáčky i další zhoupnutí.
Další mosty najdete na následujících stránkách:
2. Storseisundbrua – Norsko
Konzolový most je nejdelším z osmi mostů na silnici Atlanterhavsveien spojující norský ostrov Averøya s pevninou na severozápadním pobřeží. Funguje už od roku 1989, měří 260 metrů a v nejvyšším bodě je 23 metrů nad hladinou mořského průlivu. Největší ze tří oblouků má rozpětí 130 metrů. Z některých úhlů to vypadá, že cesta najednou končí. Výzvou pro řidiče je i silný vítr a vlny, které na most žene.
3. Viadukt Millau – Francie
Dálniční most přes údolí a řeku Tarn v jižní Francii je nejvyšší v Evropě, řidič často musejí projíždět mraky. Osm mostních polí visí na lanech mezi sedmi betonovými pilíři. Most byl otevřen před čtrnácti lety. Měří 2 460 metrů, od severu k jihu klesá o tři procenta a je zahnutý do oblouku s poloměrem 20 kilometrů. Výška pilířů (od země k vozovce) se pohybuje od 77 metrů do 246 metrů u toho nejvyššího. Pokud by se počítala i věž nad silnicí, má nejvyšší pilíř 343 metrů, což je o 19 metrů víc než Eiffelova věž.
4. Hongkong–Ču-chaj–Macao - Čína
Nejnovější most z výběru byl otevřený vloni v říjnu po devíti letech výstavby, navyšování nákladů a kritice od ekologů i daňových poplatníků za korupci a mrhání veřejnými prostředky. Je to nejdelší most světa vedoucí přes moře, 55 kilometrů dlouhá silnice spojuje Hongkong, Ču-chaj a Macao ležící u delty Perlové řeky v jižní Číně. Cestu mezi nimi zkracuje ze 3 hodin na 30 minut.
Ve skutečnosti jde o soustavu, kterou tvoří několik mostů, podmořský tunel a čtyři umělé ostrovy. Náklady na megaprojekt se vyšplhaly na zhruba 20 miliard dolarů. Vjezd na most omezují denní kvóty, můžou na něj jen řidiči se speciální povolením. Konstrukce má odolat větru o rychlosti až 340 km/h a zemětřesení o síle až 8 stupňů.
Věže mostů mají připomínat delfíny a lodní stožáry, silnice se zase kroutí jako had.
5. Nanpu – Čína
Druhý šílený most z Číny. Nanpu Bridge je jedním z nejdelších zavěšených mostů světa, ale nejzajímavější na něm je jeho nájezd. V Šanghaji je třeba šetřit místem, proto inženýři vyprojektovali neuvěřitelnou nájezdovou rampu, která připomíná dětské dráhy Hot Wheels. Po spirále vedou v několika poschodích tři proudy v každém směru, na konci šroubovice se musí tisíce sjíždějících aut rozdělit do tří různých směrů. Most nad řekou Chuang-pchu funguje už od roku 1991. Hlavní část měří úctyhodných 846 metrů, ale zakroucené nájezdy celý most prodlužují na neuvěřitelných 8346 metrů.