Jen během 24 hodin se na našich dálnicích stalo několik dopravních nehod kvůli autům, která jela v protisměru. Ministerstvo dopravy už rok mluví o tom, že rozmístí nové výstražné značky, které budou před jízdou v protisměru varovat. Jenže debata během roku utichla a ministerstvo se k ní vrátilo až teď.
Dálnice D5 - zřejmě zmatený 83letý důchodce vjel u Rokycan do protisměru, kde se čelně srazil s jiným autem. V nemocnici na následky zranění zemřel. Dálnice D10 - do protisměru vjela 71letá řidička, kvůli které havarovala další auta. To je bilance posledních dvou dnů.
Řidičů v protisměru na dálnicích eviduje policie zhruba 300 ročně. Pomoct má nová, do očí bijící značka, na kterou ministr Dan Ťok ještě v srpnu spěchal. "Před nedávnem proběhla mezi odbornou veřejností pro mě trochu nepochopitelná debata, jak má vypadat značení jízdy v protisměru. Po návratu z dovolené jsem ji ukončil," uvedl už dříve Ťok.
Ovšem ani po půl roce značku na dálnicích nenajdeme. Teprve poslední nehody dávají věci do pohybu. "Policie ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic vytipuje seznam těch nejrizikovějších nájezdů," sdělil vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
Ministerstvo dopravy nyní slibuje zrychlený schvalovací proces. "V okamžiku, kdy máme na stole rozhodnutí, tak v horizontu týdne, dvou, tří jsou ty značky na místě," potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
"Je to dost akutní situace a měla by se opravdu začít řešit velmi vážně, času není nazbyt," prohlásil dopravní expert Roman Budský. Vše by ale mohl zkomplikovat požadavek komunistů. "Předpokládám, že pan premiér předloží dostatečně rychle jiné návrhy na post ministra dopravy," sdělil v minulosti předseda KSČM Vojtěch Filip.
U nájezdů a výjezdů z dálnic upozorňující dopravní značky bývají. Takzvané jednosměrky zakazují vjezd v daném směru a zároveň upozorňují, že v opačném směru je vjezd povolen. Tyto značky u exitů zůstanou, ty nové je doplní.
S výrazným varováním před vjezdem na dálnici v protisměru se potkávají řidiči v několika státech Evropy, třeba v Rakousku, Německu nebo na Slovensku. Za nerespektovaní značky, včetně jízdy v protisměru, mohou řidiči dostat i zákaz řízení, a to až na jeden rok.
Ministerstvo dopravy přiznává problém i ve vodorovném značení na vozovce. Někde není vidět, jinde chybí. "To je potřeba všude projít a napravit to," souhlasil Neřold.