Projekt soukromých dálnic v Česku je zatím stále v nedohlednu. Kromě Švýcarska jsme poslední zemí v západní a střední Evropě, která nemá nestátní dálnici. Navíc během příštích let přijdeme o zhruba 82 miliard korun z Evropských dotací, takže se musí hledat zdroje právě v soukromém sektoru. Pokud by se ale u nás soukromé dálnice měly stavět, muselo by ministerstvo urychlit legislativní proces.
Česká republika je jednou z posledních evropských zemí, kde stavbu dálnic platí výhradně stát. Proud peněz z Evropské unie ale postupně vyschne, je třeba urychlit proces kolem projektů se soukromou účastí.
"Předpokládáme, že v roce 2020 proběhne samotné výběrové řízení," uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. První soukromníkem stavěnou dálnicí má být už léta schválený úsek mezi středočeským a jihočeským krajem.
"Pilotní projekt bude pokračování D4 od Příbrami směrem na Písek, je to poměrně dlouhý úsek," zveřejnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Pokud si s ministerstvem plácne, začne se dvaatřicetikilometrový úsek stavět příští rok.
Stát by pak vítězi tendru dálnici splácel. "Něco jako v uvozovkách leasing nové dálnice, například na té D4 bychom mohli nechat soukromníky postavit tu dálnici a zhruba 25 až 27 let je nechat o tu dálnici se starat tak, aby po skončení té smlouvy jsme přebírali do majetku státu renovovanou dálnici," vysvětlil Rýdl.
Podle odborníků by se stavbou ze soukromých peněz předešlo zbytečným problémům, jako tomu bylo při rekonstrukci D1. "Privátní sektor by si pohlídal samotnou přípravu, realizaci, kvalitu těch prací, protože by byl zodpovědný, že bude provozovat své dílo," myslí si dopravní expert Libor Lukáš.
Otázkou je, jak by byl průjezd soukromou dálnicí zpoplatněn. Jestli to bude formou uvažovaného satelitního mýtného nebo mýtných bran, jako v některých státech. "I brány a vybírání poplatků na dálnici nelze vyloučit," zhodnotil Lukáš.
"Cena dálniční známky je stanovena zákonem. Pochybuji, že tohle by byl důvod ke zdražování," sdělil Rýdl.
První dálnice za soukromé peníze se měla před lety stavět na severu Moravy. Jenomže někdejší Zemanova vláda zakázku přiklepla v roce 2002 izraelskému holdingu bez výběrového řízení. Skončilo to fiaskem a stát za D47 zaplatil odškodné přes 600 milionů korun. Pokud se projekt D4 osvědčí, přijdou na řadu úseky dálnic D3, D6 a D35.