Koncem března skončila povinnost mít na autech zimní pneumatiky. V České republice je přibližně šest milionů aut a podle odhadů asi milion z nich i v létě jezdí na zimních pneumatikách. Podle odborníků jsou auta hůř ovladatelná a mají delší brzdnou dráhu. Řidiči pak ohrožují nejen sebe, ale například i chodce.
Dvě téměř stejná auta. Rozdíl mezi nimi je jediný, jedno má letní pneumatiky, to druhé zimní. Při stokilometrové rychlosti mají zimní pneumatiky v létě delší brzdnou dráhu o celých pět metrů. Podle odborníků může být ještě delší, záleží na kvalitě pneumatik, jejich vzorku a opotřebení.
"U těchto vozidel je větší předpoklad, že může dojít k havárii. Jestliže před námi ubrzdí auto s letní pneumatikou, tak my předpokládáme se zimní, že zvládneme totéž, ale ta pneumatika nám to nedovolí," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
"Zimní pneumatika má měkčí směs, proto při vyšších teplotách se auto chová nestabilně," zhodnotil majitel pneuservisu Bohumil Slavík.
Podle statistik má přezuto zhruba 60 procent řidičů. Až dvacet procent šoférů jezdí na zimních pneumatikách celoročně. Důvod to má jediný, motoristé se snaží šetřit. Pořízení nových pneumatik a návštěva v pneuservisu vyjde na tisíce.
"Spousty řidičů dojíždějí zimní pneumatiky a nepřezouvají, ale to rozhodně nedoporučuju," doplnil Slavík.
Pokud řidiči během léta jezdí na zimních pneumatikách, žádná pokuta jim nehrozí. V zahraničí se ale pořádně plácnou přes kapsu. "Například v Itálii hrozí pokuta až padesát pět tisíc korun v přepočtu za to, že používáte v létě zimní pneumatiky," vysvětlil Sirota.
Čeští řidiči dostanou pokutu pouze v případě sjetého vzorku. Jeho minimální hloubka na letních pneumatikách je 1,6 milimetru, u zimních čtyři. Řidičům za větší sjetí hrozí pokuta až dva tisíce korun. Používání zimních pneumatik v létě se nevyplatí ani finančně. Auto spotřebuje víc paliva a to až o čtvrt litru na 100 kilometrů.
Auta na zimních pneumatikách během léta jsou podle odborníků stejně nebezpečná jako ta, která v zimě jezdí na letních.