Evropské silnice patří k těm nejbezpečnějším, i přesto na nich ročně zemřou tisíce lidí. Počet obětí se stále snižuje, tend se ale zpomaluje. Jak je na tom ve srovnání s jinými státy EU Česko?
Mezi lety 2011 a 2017 se počet obětí dopravních nehod v Evropě snížil o 57,5 %. Tento trend se ale začal zpomalovat a na silnicích stále ročně umírají nebo jsou těžce zraněny tisíce lidí. Evropský parlament vydal souhrnné údaje, které experti posbírali z členských států EU za rok 2017.
Nejvíce lidí umírá v autech, tvoří zhruba polovinu všech obětí. Přibližně 21 % mrtvých na silnicích jsou chodci, 14 % motorkáři, 8 % cyklisté a 3 % řidiči mopedů. Tři ze čtyř obětí jsou přitom muži a v drtivé většině případů (95 %) je za nehodou lidská chyba.
Evropský parlament varuje, že narůstá počet zemřelých mezi staršími lidmi (27 % obětí). Mladí ve věku od 18 do 24 let tvoří téměř 14 % obětí nehod v EU, mladší děti dvě procenta. Nejčastěji se umírá na silnicích nižších tříd (55 %) a ve městech (37 %). Smrtelné nehody na dálnicích tvořily asi osm procent.
V roce 2017 zemřelo při bouračkách 25 300 lidí, dalších více než 135 tisíc se vážně zranilo. V Česku podle předběžných údajů za loňský rok připadá na jeden milion obyvatel 62 obětí. To je vyšší než průměr EU, který činí 49 úmrtí při nehodách na milion obyvatel.
Dlouhodobě nejbezpečnější jsou silnice ve Velké Británii (28 obětí autonehod na milon obyvatel), Dánsku (30 obětí), Irsku (31 obětí) a Švédsku (také 31 úmrtí při bouračkách na milion lidí). Naopak nejhorší situace je v Rumunsku, kde ročně na silnicích zemře 96 lidí z milionu.