Čeští řidiči stále více kupují ojeté vozy, prodejnost nových aut tak rapidně klesá. Podle ekonomů se jejich nákup totiž často nevyplatí, a lidé tak chodí raději do autobazarů.
Mnoho zákazníků dává stále častěji přednost výhodnější ceně před vůní novoty. A tak roste poptávka po ojetinách a především zánovních autech. "Prodej ojetin meziročně dlouhodobě roste, můžeme říci, že v našem případě to je v řádu desítek procent ročně," uvedl Pavel Foltýn z Auto Esa.
Zákazníci si prý uvědomují, že nové auto ztrácí na hodnotě prakticky ihned po opuštění prodejny. "Třeba i tříletá ojetina se kupuje za polovinu pořizovací ceny a užitná hodnota je určitě větší než pořizovací," potvrdil ředitel Asociace prodejců použitých automobilů Petr Přikryl.
"Lidé také zjišťují, že ta auta, když si je koupí z bazaru, tak jsou kvalitní, v podstatě nejsou zásadní problémy," doplnil ekonom Lukáš Kovanda. Ročně se tak v Česku prodá zhruba osm set tisíc ojetých aut a přibližně dvě stě tisíc aut nových.
Český řidič je prý ale stále náročnější a náročnější. Třeba klimatizace v autě je pro něj už samozřejmostí. "Zákazníci si dneska pořizují auta, která mají lepší výbavu, jsou pro ně důležitější nízké kilometry, původ, veškerá dokumentace," vypočítal výkonný ředitel AAA Auto Petr Vaněček.
Převládá prodej rodinných aut - kombi, SUV a s místem třeba i pro sedm lidí. Přednost dostává také automatická převodovka. Vozy s naftovým motorem se prodávají stejně často jako ty s benzínovým. "Český zákazník je poměrně konzervativní, takže vsází na osvědčenou jistotu," dodal Vaněček.
Už neplatí, že nejlepší doba na pořízení vozu je od dubna do září. Podle autobazarů Češi nakupují auta po celý rok. "Paradoxně letos jsme měli nejsilnější leden," řekl Foltýn. Podle ekonomů poroste poptávka po ojetých a zánovních autech i v příštím roce.