Plánujete-li se vydat k německým nebo rakouským sousedům na vánoční nákupy nebo adventní trhy, předem si zjistěte, zda vás tam vůbec pustí. Leckde mají auta s dieselovými motory stopku. Zapovězený je například Berlín, diesely starší deseti let se do jeho centra už nedostanou.
Zákaz pro naftové vozy s emisní normou Euro V a starší si město odhlasovalo již od září, teprve nyní ale začíná v centru rozmisťovat příslušné dopravní značky. Za porušení zákazu hrozí řidičům pokuta ve výši 25 eur (638 Kč) respektive 75 eur pro vozy nákladní (1913 Kč). Pravidla platí jak pro auta uvedena do provozu před 1. zářím 2009.
Zákaz se týká částí ulic Leipziger Straße, Brückenstraße, Friedrichstrasse, Reinhardtstraße, Stromstraße, Alt-Moabit, Hermannstraße a Silbersteinstrasse, celkově úseku o délce 2,9 km. Vozů registrovaných přímo v Berlíně, kterých by se měl zákaz dotknout, je více jak 192 000, v okolním Braniborsku je jich téměř 289 000. Město ale počítá také s výjimkami, dostanou je například těžce postižení či pečovatelské služby, ale i taxikáři či řemeslníci.
Přísný zákaz má přispět ke snížení emisí škodlivého oxidu dusičitého. Ten lékaři kladou do přímé souvislosti se vznikem nemocí srdce a krevního oběhu. Tzv. nízkoemisní zóny jsou označeny kruhovou zákazovou značkou s nápisem „Umwelt ZONE“. Kromě nich v Berlíně můžete narazit i na další značky, které mají přispět k zlepšení tristní situaci s ovzduším v centru města, například značky „Tempo 30“, které označují klidové zóny.
Kromě Berlína platí podobný zákaz také v Hamburku, tam podobné opatření zavedli již před rokem, auta, která nemají emisní normu Euro 6, nesmí na třídu Max Brauer Alee a ulici Stresemannstraße. V Essenu se do centra nedostanete s vozy Euro 5 v dieselu a Euro 2 v benzinu či staršími, stejná pravidla platí od letošního července také v Gelsenkirchenu. Ve Stuttgartu pozor s automobily s označením Euro 4, plánuje se ale zpřísnění až na Euro 5. Ve fázi příprav jsou podle autozeitung.de podobná opatření také v německých městech Aachen, Bonn, Frankfurt a Köln, očekávají se rovněž v Mnichově a Düsseldorfu.
Emisní zóny vás mohou překvapit také v rakouských městech. Ve Vídni je vyžadováno Euro 3 a vyšší, při nedodržení hrozí řidičům pokuta až ve výši 2180 eur (55 608 Kč). Stejný požadavek má také ekologická zóna Burgenland, Graz a okolí, Murtal, Bruck-Mürzzuschlag, Leoben, Deutschlandsberg, Hartberg-Fürstenfeld, Leibnitz, Voitsberg, Weiz. Pozor i na dálnicích, omezení platí na 20 kilometrovém úseku dálnice u města Linec. Pro nákladní vozy s emisní třídou nižší než Euro IV pak platí zákaz na dálnici A12 v úseku mezi 6,35. kilometrem u obce Langkampfen a 90. kilometrem u obce Zirl v obou směrech.
Emisní norma Euro stanovuje limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech vozidel, kromě oxidů dusíku sleduje i oxid uhelnatý, uhlovodíky a pevné částice. První norma Euro I pochází z roku 1992, od té doby se povolené hodnoty nežádoucích látek snižují a zpřísňují s ohledem na to, jak se vyvíjí technologické postupy. Nejnovější vozy mají označení Euro 6 (vozy uvedené po roce 2014) nebo Euro 6c (vozy uvedené po roce 2018), ty jsou již vybaveny filtrem pevných částic a vstřikováním kapaliny AdBlue, díky které jsou schopny přeměnit nebezpečné emise na neškodný dusík a vodu.
Autodoprava a vznikající emise zásadně ohrožují klima, proto jsou na výrobce automobilů kladeny stále přísnější požadavky.
V Česku podobný zákaz zatím neplatí, ač o něm zejména větší města uvažují. Prahu, Brno nebo Liberec ale brzdí především absence obchvatů a dostatek odstavných parkovacích ploch, kde by mohli řidiči své vozy ponechat, menší města pak nedostatečná infrastruktura veřejné dopravy. O vybudování emisních zón uvažuje také Kladno, Beroun, Čelákovice, Opava nebo Tábor.
Některá tuzemská města se tak snaží s ohledem na emisní normy inovovat alespoň svůj vozový park veřejné dopravy. Například v Praze dopravní podnik minulý týden vyřadil poslední autobusy s emisní normou Euro II., tedy z roku 1996. Ve vozovém parku hlavního města je nyní 1150 autobusů, jen 408 z nich má emisní normu Euro VI. Hodnotě Euro V odpovídá 518 vozů, zbývajících 224 autobusů má dokonce normu Euro III nebo IV, město se je ale snaží co nejrychleji nahradit.