Na českých silnicích vloni v důsledku dopravních nehod zemřelo 16 dětí a 113 jich bylo těžce zraněno. Děti jsou v provozu většinou odkázány na dospělé, experti proto kritizují hlavně rodiče, kteří své ratolesti v autech nepoutají. “Pro takové jednání nemám absolutně pochopení,” říká šéf Centra dopravních výzkumu Jindřich Frič.
Děti jsou jednou z neohroženějších skupin, hlavně proto, že často nejsou samy schopny správně vyhodnotit situaci a reagovat na ni. Neumí předvídat rizika a následky, odhadnout vzdálenost a rychlost vozidel. Dovednosti získávají až s přibývajícím věkem, do té doby jsou odkázány na dospělé. I proto je jednání některých rodičů nepochopitelné…
Vlastním zaviněním vloni na silnicích zemřely 2 děti a 47 jich bylo těžce zraněno - většinou se jednalo o chodce a cyklisty. Ostatní děti byly usmrceny nebo těžce zraněny jiným účastníkem silničního provozu. Celkem při dopravních nehodách zemřelo v Česku 16 dětí.
Počet těžce zraněných dětí je sice historicky nejnižší, naopak rekordní je počet tragických nehod, při kterých byly usmrceny v jednom vozidle dvě děti. Celkem se vloni staly čtyři takové nehody.
Národní strategie bezpečnosti silničního provozu předpokládala, že v roce 2019 nebude usmrceno více než 7 dětí a těžce zraněno 101 dětí. I přes meziroční pokles v obou sledovaných oblastech však stanovené předpoklady NSBSP naplněny nebyly.
Dětské sedačky a pásy – nebývají samozřejmostí!
”Alarmující je především nárůst lehce zraněných dětí v obci. Meziročně bylo v obci lehce zraněno o 42 dětí více než v předchozím roce. Je nutné si uvědomit, že lehká zranění nejsou jen odřeniny a modřiny, ale často také zlomeniny a podobně. Je zarážející, že osoby odpovědné za připoutání dítěte, paradoxně nejčastěji rodiče, tyto povinnosti nerespektují. Nejen jako člověk, který se v oblasti dopravy dlouhodobě pohybuje, ale především jako rodič nemám pro takové jednání absolutně pochopení,“ říká ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV) Jindřich Frič.
12 obětí, 42 těžce a 1 199 lehce zraněných. To je smutná loňská bilance u dětí, které cestovaly v autech jako spolujezdci. Z toho 2 usmrcené děti, 5 těžce zraněných a 178 lehce zraněných dětí v době nehody nebyly připoutány nebo neseděly v dětské sedačce!
Kdo je zodpovědný?
Aby byly nezletilé děti připoutány bezpečnostním pásem či umístěny v dětské autosedačce musí podle silničního zákona zajistit řidič. “V případě nepřipoutání dítěte nese za toto jednání odpovědnost právě řidič - vyjma případů, cestuje-li ve vozidle rodič či doprovod dítěte, tam přechází odpovědnost na něj, například u školních výletů v autobuse,” upřesňuje šéf dopravní policie Jiří Zlý.
“Porušení této povinnosti speciálně u dětí považujeme za jedno z nejrizikovějších, se kterým se na silnicích bohužel setkáváme dnes a denně. Proto chci zdůraznit, že na takové jednání zaměřujeme v rámci dohledu zvýšenou pozornost. Je nutné, aby si lidé primárně uvědomili, že takové jednání může mít klíčový vliv na následky případné dopravní nehody," dodává.
Sankce
Za porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem mohou policisté na místě udělit pokutu až 2 000 korun, ve správním řízení pak hrozí hříšníkům 1.500 – 2.500 korun a 3 body v rámci bodového hodnocení řidičů.
Porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem nebo užít ochrannou přílbu je přitom druhým nejčastěji evidovaným přestupkem v bodovém systému. Denně jsou téměř 200 nepřipoutaným řidičům uděleny 3 body. Jen za první pololetí uplynulého roku bylo evidováno přes 35.000 takových přestupků. Z toho v 5.500 případů porušily povinnost ženy, zbytek přestupků mají na triku muži.
V celorepublikovém měřítku vloni porušovala povinnost zhruba 8 % řidičů, což je podle statistik meziročně o procento více.
Podle vyhodnocení loňského roku jezdí nejvíc nepřipoutaných řidičů v Ústeckém kraji (11,9 %), a Moravskoslezském i Středočeském kraji (10,7 %). Nejvíce připoutaných řidičů bylo naopak v roce 2019 evidováno v Kraji Vysočina (téměř 97 % řidičů).
V mapách jsou srovnány podíly nepřipoutaných řidičů v jednotlivých krajích v uplynulých 2 letech:
”Vzdělávání dětí v oblasti bezpečného silničního provozu je dlouhodobá priorita Ministerstva dopravy. V případě nepřipoutaných dětí jde však odpovědnost v drtivé většině případů za jejich rodiči. Zde je nutné, aby si rodiče uvědomili, že oni jsou ti, kteří jsou v konečném důsledku odpovědni za život a zdraví svých dětí,“ vzkazuje vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy Tomáš Neřold.