Převodovka, která sama zařadí správný rychlostní stupeň nikoliv podle toho, co se na silnici právě odehrává, ale podle toho, co se teprve stane. Automobilky Kia a Hyundai vyvinuly nový unikátní systém řazení. Skutečně vidí do budoucnosti?
Auto sleduje aktuální dopravní situaci a zároveň vyhodnocuje i to, co se stane za pár okamžiků. Podle toho samo řadí ideální rychlostní stupeň. Šetří palivo a zvyšuje jízdní komfort i pohodlí řidiče.
Takhle nějak má fungovat novinka, kterou představily sesterské automobilky Kia a Hyundai.
Jde o celosvětově první řešení svého druhu, které automaticky řadí podle jízdních podmínek a dopravní situace. Prediktivní systém řazení s podporou informačních a komunikačních technologií (ICT Connected Shift) používá inteligentní software řídicí jednotky převodovky a v reálném čase získává vstupy od dalších systémů v autě. Například sleduje následující trasu prostřednictvím 3D navigace nebo vyhodnocuje situaci v okolí pomocí kamer a radaru pokročilého adaptivního tempomatu.
Díky tomu odhaduje, kam auto jede, jakou rychlost a výkon potřebuje, aby vyjelo kopec, kde bude nutné zpomalit před zatáčkou a podobně.
Vstupy od 3D navigace zahrnují například údaje o nadmořské výšce, sklonu vozovky, zakřivení trasy a nejrůznějších událostech během jízdy, stejně tak jako aktuální dopravní situaci.
“Na základě všech uvedených vstupů pak řídicí jednotka převodovky předpovídá v reálném čase optimální způsob řazení podle jízdní situace s využitím algoritmů umělé inteligence a následně podle toho řadí. Pokud se například očekává poměrně dlouhé zpomalování a radar nedetekuje žádné nepravidelnosti vzhledem k vozidlu jedoucímu vpředu, spojka převodovky dočasně přepne na neutrál v zájmu snížení spotřeby paliva,” popisují novinku korejské automobilky.
Při testování na trase plné zatáček se četnost řazení snížila cca o 43 procent v porovnání s běžnými vozidly s automatem. Podřazování zároveň zhruba o 11 procent snížilo četnost používání brzd, což má příznivý dopad na únavu řidiče i opotřebení brzdové soustavy.
Naopak když byla zapotřebí rychlá akcelerace při nájezdu na dálnici, jízdní režim v připojovacím pruhu automaticky přepnul do režimu Sport kvůli snadnému zařazení do proudu vozidel. Následně se vozidlo automaticky vrátilo k původnímu jízdnímu režimu ve prospěch bezpečného a hospodárného cestování.
Systém umí také například automaticky používat brzdění motorem v případech, kdy vozidlo rozpozná retardér, jízdu ze svahu nebo změnu rychlostního omezení na trase. Přední radar neustále monitoruje odstup od vozidla vpředu a systém automaticky přeřazuje ve prospěch co nejvyšší kvality jízdy.
V budoucnu má systém komunikovat i s dopravní signalizací a naučit se řadit i podle návyků řidiče. Automobilky plánují systém řazení ICT Connected Shift dále vyvíjet do podoby ještě chytřejší technologie řazení, která dokáže komunikovat s dopravní signalizací prostřednictvím LTE nebo 5G sítě a identifikovat záměry řidičů, což lze opět využít k přesnější regulaci systému řazení.
“Vozidla se mění z původních jednoduchých dopravních zařízení v řešení chytré mobility,“ říká Byeong Wook Jeon, vedoucí Výzkumné laboratoře inteligentního řízení pohonů. ”Dokonce i tradiční součásti automobilu, jako je například hnací ústrojí, se mění ve špičkové technologie, optimalizované pro chytrou mobilitu cestou začleňování technologií ICT a umělé inteligence,“ dodal.
Kia a Hyundai si při vývoji systému nechaly patentovat 40 klíčových řešení a plánují zavést uvedenou technologii do svých budoucích modelů. Zatím je těžké si něco takového představit. Pro autonomní budoucnost by to ale mohl být užitečný pokrok.