Kia

Uvidí auta budoucnost? Prý zvládnou řadit podle toho, co se teprve stane

Uvidí auta budoucnost? Prý zvládnou řadit podle toho, co se teprve stane
Zdroj: Hyundai / Kia

Převodovka, která sama zařadí správný rychlostní stupeň nikoliv podle toho, co se na silnici právě odehrává, ale podle toho, co se teprve stane. Automobilky Kia a Hyundai vyvinuly nový unikátní systém řazení. Skutečně vidí do budoucnosti?

Auto sleduje aktuální dopravní situaci a zároveň vyhodnocuje i to, co se stane za pár okamžiků. Podle toho samo řadí ideální rychlostní stupeň. Šetří palivo a zvyšuje jízdní komfort i pohodlí řidiče.

Takhle nějak má fungovat novinka, kterou představily sesterské automobilky Kia a Hyundai.

Jde o celosvětově první řešení svého druhu, které automaticky řadí podle jízdních podmínek a dopravní situace. Prediktivní systém řazení s podporou informačních a komunikačních technologií (ICT Connected Shift) používá inteligentní software řídicí jednotky převodovky a v reálném čase získává vstupy od dalších systémů v autě. Například sleduje následující trasu prostřednictvím 3D navigace nebo vyhodnocuje situaci v okolí pomocí kamer a radaru pokročilého adaptivního tempomatu.

Související obsah

Díky tomu odhaduje, kam auto jede, jakou rychlost a výkon potřebuje, aby vyjelo kopec, kde bude nutné zpomalit před zatáčkou a podobně.

Vstupy od 3D navigace zahrnují například údaje o nadmořské výšce, sklonu vozovky, zakřivení trasy a nejrůznějších událostech během jízdy, stejně tak jako aktuální dopravní situaci.

“Na základě všech uvedených vstupů pak řídicí jednotka převodovky předpovídá v reálném čase optimální způsob řazení podle jízdní situace s využitím algoritmů umělé inteligence a následně podle toho řadí. Pokud se například očekává poměrně dlouhé zpomalování a radar nedetekuje žádné nepravidelnosti vzhledem k vozidlu jedoucímu vpředu, spojka převodovky dočasně přepne na neutrál v zájmu snížení spotřeby paliva,” popisují novinku korejské automobilky.

Při testování na trase plné zatáček se četnost řazení snížila cca o 43 procent v porovnání s běžnými vozidly s automatem. Podřazování zároveň zhruba o 11 procent snížilo četnost používání brzd, což má příznivý dopad na únavu řidiče i opotřebení brzdové soustavy. 



Naopak když byla zapotřebí rychlá akcelerace při nájezdu na dálnici, jízdní režim v připojovacím pruhu automaticky přepnul do režimu Sport kvůli snadnému zařazení do proudu vozidel. Následně se vozidlo automaticky vrátilo k původnímu jízdnímu režimu ve prospěch bezpečného a hospodárného cestování.



Systém umí také například automaticky používat brzdění motorem v případech, kdy vozidlo rozpozná retardér, jízdu ze svahu nebo změnu rychlostního omezení na trase. Přední radar neustále monitoruje odstup od vozidla vpředu a systém automaticky přeřazuje ve prospěch co nejvyšší kvality jízdy.



Související obsah

V budoucnu má systém komunikovat i s dopravní signalizací a naučit se řadit i podle návyků řidiče. Automobilky plánují systém řazení ICT Connected Shift dále vyvíjet do podoby ještě chytřejší technologie řazení, která dokáže komunikovat s dopravní signalizací prostřednictvím LTE nebo 5G sítě a identifikovat záměry řidičů, což lze opět využít k přesnější regulaci systému řazení.


“Vozidla se mění z původních jednoduchých dopravních zařízení v řešení chytré mobility,“ říká Byeong Wook Jeon, vedoucí Výzkumné laboratoře inteligentního řízení pohonů. ”Dokonce i tradiční součásti automobilu, jako je například hnací ústrojí, se mění ve   špičkové technologie, optimalizované pro chytrou mobilitu cestou začleňování technologií ICT a umělé inteligence,“ dodal.

Kia a Hyundai si při vývoji systému nechaly patentovat 40 klíčových řešení a plánují zavést uvedenou technologii do svých budoucích modelů. Zatím je těžké si něco takového představit. Pro autonomní budoucnost by to ale mohl být užitečný pokrok.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události