Jakou rukou otevíráte dveře od auta? Řidič by to měl dělat pravou. Alespoň podle takzvaného holandského chvatu (Dutch Reach). Tohle jednoduché pravidlo může předcházet zbytečným zraněním, zachránit životy a také dveře od vašeho auta.
Přes mimořádná opatření v souvislosti s pandemií koronaviru se cyklistická sezóna rozjela naplno. Je načase si připomenout takzvaný holandský chvat - jednoduchou pomůcku z Nizozemska, která zvyšuje bezpečnost cyklistů i řidičů (nejen) ve městech.
Chvat má řidičům pomoci dodržovat pravidlo, které se učí už v autoškolách:
Nastupovat do vozidla nebo vystupovat z něj se smí jen tehdy, není-li tím ohrožena bezpečnost nastupujících nebo vystupujících osob ani jiných účastníků provozu na pozemních komunikacích.
Související obsah
Opravdu se před každým otevřením dveří podíváte do zpětného zrcátka a pořádně si prohlédnete okolí auta? Holandský chvat sice není moc pohodlný, ale pomáhá, aby si všichni tyto návyky skutečně zažili.
Každý, kdo z auta vystupuje, měl by dveře otevírat vzdálenější rukou. Řidič tedy pravou. Natočí při tom své tělo a to ho donutí, aby se ohlédl. A také aby skutečně pohlédl do zrcátka. Zvýší tak šanci, že se cyklista objeví v jeho zorném poli.
Obzvláště ve městech totiž přibývá případů, že řidič zaparkuje podél chodníku, neohlédne se a otevře dveře, do kterých mu pak vrazí rozjetý cyklista. Takzvaný dooring (z angl. door = dveře) způsobuje nebezpečné situace - většinou pak následuje cyklistův let přes řídítka, který může skončit i tragicky. A následky střetu mohou být velmi nepříjemné také pro řidiče.
Neplatí to jen při střetech s cyklisty. Ulicemi větších měst se proplétá stále víc lidí na skútrech či elektrických koloběžkách, které můžete při neopatrném otevírání dveří také přehlédnout, stejně jako projíždějící auto. Spolujezdci vystupující z aut na pravé straně navíc mohou dveřmi zranit chodce na chodníku nebo cyklistu na cyklostezce spojené s chodníkem. Pokud tedy vystupujete z auta vpravo, otevírejte dveře levačkou…
I taková maličkost, jako je opatrné otevírání dveří vzdálenější rukou, tak může zachránit životy nebo předejít zbytečnému zranění.
Cyklisté (stejně jako řidiči skútrů a koloběžek) by však zároveň měli dbát na to, že by se od zaparkovaných aut měli držet v bezpečné vzdálenosti a počítat s tím, že někdo může náhle otevřít dveře.
Upozorňuje na to také video projektu We love cycling, který vznikl pod patronátem Škody Auto: