Lancia

Dva a půl milionu za třicet let staré auto. Proč je tahle Lancia tak vzácná?

Dva a půl milionu za třicet let staré auto. Proč je tahle Lancia tak vzácná?
Zdroj: EuroClassix / Bring a Trailer

Krásná, divoká a ceněná. Za tuhle Lancii neváhají sběratelé "vysolit" v přepočtu i přes tři miliony korun. Co je na ní tak zvláštního?

Lancia Delta v ikonických barvách italského závodního týmu Martini Racing visela na plakátech v pokojích mnoha malých kluků. Je to jedno z nejlepších rallye aut, jaká kdy byla vyrobena. Legenda.

V letech 1987 až 1992 získal tento vůz s integrálním pohonem všech kol šestkrát v řadě titul mistra světa v automobilových soutěžích a Italové jsou na něj právem pyšní.

Turínská automobilka Lancia svět rallye opustila v roce 1992, ale ještě před tím postavila na počest svého pátého vítězství v mistrovství světa tenhle unikátní kousek - Delta Integrale Martini 5 Evoluzione. Jeden z nejhezčích silničních vozů inspirovaných světem rallye, navíc vyrobený v dost omezené edici. Mezi lety 1991 a 1992 Lancia postavila jen 400 těchto aut. Postupně se z nich staly ceněné sběratelské kousky.

Všechny mají typický bílý lak doplněný stejně typickými pruhy Martini Racing týmu v modročervených barvách světoznámého turínského výrobce vermutů Martini, který sponzoroval několik továrních stájí.

Související obsah

Jeden z těchto vozů (přesně 374. vyrobený kus) byl nyní na prodej na portálu Bring a Trailer, který se specializuje na klasická auta. V internetové aukci za tuhle Deltu padla nejvyšší nabídka 112 tisíc dolarů, tedy v přepočtu něco kolem 2,5 milionu korun. Celkem slušná cena na téměř třicet let staré auto…

Martini 5 vznikla podle závodního vozu Delta Integrale Evo I, pod kapotou má přeplňovaný šestnáctiventilový řadový čtyřválec 2.0, který poskytuje výkon 210 koní při 5 750 ot/min a 298 Nm točivého momentu při 3 500 ot/min. Tuhle sílu posílá prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky na všechna čtyři kola. Z nuly na stovku auto zrychlí za 5,7 sekundy, vytáhnout to umí až na 220 km/h.

Související obsah

Vnitřku dominují sportovní sedačky Recaro a tmavě šedé semišové čalounění s červeným prošitím. Vůz sedí na bílých 15palcových kolech s pneumatikami 205/50 Michelin Pilot Sport, záď je vyšperkovaná černým nastavitelným zadním spoilerem.

První majitel získal tento vůz v roce 1992. Auto se postupně stěhovalo do Japonska, Španělska a USA. Za celou dobu ale najelo jen 20.522 kilometrů a bylo pečlivě udržováno. Podívejte se na tuhle italskou krásku zblízka:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události