O něco dražší, než se původně čekalo, bude dálnice D3 na jihu Čech. A to kvůli nestabilní zemině a vodě v místech, kde má stát tunel u Českých Budějovic.
Nové změny v projektu by mohly výstavbu takzvaného Pohůreckého tunelu u Českých Budějovic prodražit až o sto milionů korun. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v tuto chvíli připravuje projekt, který odpoví na otázky, jak budou stavbaři vzniklé problémy při výstavbě řešit.
V místech, kde má tunel stát, je velmi nestabilní zemina a také voda. Přestože ŘSD už nechalo vypracovat geologický průzkum, dokud stavbaři prý skutečně nekopnou do země, není vždy stoprocentně jasné, zda se nějaké problémy neobjeví.
Tak je tomu v případě Pohůreckého tunelu. Už teď je ale podle odborníků jasné, že se celý projekt pozdrží, a to o několik měsíců oproti plánovanému harmonogramu.
ŘSD počítá s tím, že stavbaři budou v místech muset postavit mimo jiné nové opěrné zdi a betonové piloty, které zajistí stabilitu celé stavby tak, aby do budoucna nehrozilo sesunutí půdy.
Zajímavostí Pohůreckého tunelu je, že nevzniká ražením. V tomto případě se používá metoda, kdy bagry vyhloubí do země místo pro obří železobetonový tubus a ten pak následně zahrnou.
Pokud i přes problémy půjde vše hladce, mohl by být tunel hotový za tři roky. Po nové dálnici D3, která má spojit Prahu s jihem Čech, bychom se mohli projet v roce 2028.