Špatně zvolené boty mohou způsobit při řízení nemalé potíže a dokonce způsobit nehodu. Navíc mohou ovlivnit i výši vyplaceného pojistného.
Zákon o silničním provozu přímo nestanoví, jakou konkrétní obuv by měli zvolit řidiči automobilu či motocyklu. Řidiči by však v každém případě měli zvolit takové obutí, které zajistí bezpečné ovládání jejich vozidla a současně se v něm budou cítit příjemně.
"Do budoucna by možná nebylo od věci inspirovat se ve Velké Británii, kde zákon obecně stanoví, že oblečení a obutí řidiče mu nesmí bránit v náležitém ovládání vozidla. Konkrétní volba je ovšem na něm," říká dopravní expert Roman Budský z Platformy VIZE 0.
Ostatně právě v Británii provedli průzkum, ve kterém 27 % řidičů přiznalo potíže při řízení kvůli špatnému obutí a dalších 5 % uvedlo, že jejich špatné boty byly důvodem nebezpečné situace na silnici řízení či dokonce nehody.
Nevhodná obuv
"Důležité je, aby měl řidič při ovládání pedálů dostatečný cit. Vysoká, hrubá podrážka či i drobný podpatek mohou snadno zkomplikovat sešlápnutí pedálu. Rovněž tak vysoké boty budou chodidlo řidiče svazovat, neumožní mu jeho potřebnou ohebnost. Vysoké podpatky či jehly mají za následek vratkost nohy, což se může vymstít při nutnosti náhle zpomalit, a navíc budou způsobovat problémy s citlivým ovládáním pedálu spojky, zejména při rozjezdu či popojíždění v koloně," vyjmenovává Budský.
Nevhodné jsou u nás hlavně v létě populární sandály. Nemluvě o pantoflích či žabkách, které se mohou sesmeknout z nohy a v krajním případě dokonce zaklínit pod pedály. Ani galoše či holínky, ve kterých se často vyráží do lesů na houby, nejsou tím správným obutím pro bezpečné a pohodlné řízení.
Co nosit na řízení?
Pokud jste často na služebních cestách nebo nosíte společenskou obuv, vyplatí se mít v autě k dispozici rezervní lehké tenisky či mokasíny bez podpatku. Měly by být perforované či z prodyšného materiálu, aby se nohy nepotily. S dostatečně tenkou podrážkou, aby byla zajištěna vysoká citlivost při ovládání pedálů. Podrážka zároveň nesmí být příliš kluzká, v opačném případě může noha neočekávaně sklouznout z pedálu.
Vhodné boty je možné vozit s sebou v zavazadlovém prostoru. Řidiči a řidičky se do nich mohou přezout v létě, kdy při chůzi nosí volné sandály či lodičky na podpatku. A také v zimě, kdy se nosí vyšší boty s vysokou a hrubou podrážkou.
A co řídit bez bot?
"Ani to není to pravé ořechové. Bosá noha a razantní sešlápnutí brzdového pedálu při řešení nouzové situace nejdou moc dohromady. Přece jen silné sešlápnutí pedálu v takovém případě zabolí, řidiči tak budou podvědomě volit slabší stisk. To s sebou ponese o několik cenných metrů delší brzdnou vzdálenost, to může být příčinou vzniku vážné nehody," upozorňuje dopravní expert.
Nouzové brzdění není zase až tak řídkým jevem. "Automobilka Citroën zveřejnila výsledky průzkumu, ze kterého vyplývá, že průměrný evropský řidič za svou kariéru musí 142x nouzově zabrzdit, aby zabránil srážce. Proto ne náhodou v Německu platí, že řidič musí mít na nohou nazuté boty. V opačném případě nemusí pojišťovna uhradit škodu vzniklou z důvodu dopravní nehody," upozorňuje Roman Budský.
Obutí motorkářů
I motocyklisté by měli ve vlastním zájmu pamatovat na kvalitní obutí. Žádný zákon to po nich sice nevyžaduje, ale z výzkumu provedeného ve Francii plyne, že cca 30 procent motocyklistů s nekvalitním obutím utrpí zranění nohou a současně že ti, kteří nosí náležité motorkářské boty, se vystavují zhruba o 30 procent nižšímu riziku, že si při nehodě vážně zraní nohy.
Zajímavé je, že v řadě států Evropské unie nezahájí zkušební komisař jízdní zkoušku budoucího motocyklisty, pokud není oblečen do kvalitního obleku z pevného materiálu a nemá kvalitní rukavice a boty (jedná se o Rakousko, Belgii, Dánsko, Finsko, Estonsko, Francii, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko a Švédsko). "V těchto státech vedou motocyklisty k tomu, aby maximálně dbali o svou bezpečnost v silničním provozu, od samého počátku jejich řidičské kariéry," dodává Roman Budský.
Boty mohou ovlivnit i vyplacení pojistného
Vhodnost oblečení může při likvidaci škody zjišťovat i pojišťovna. "Nedávno jsme řešili nehodu motorkáře, který sice měl pevnou obuv, ale pouze nízkou a při střetu s karoserií automobilu mu byla spodní část nohy téměř amputována. Dle znalce, který se k následkům na zdraví motorkáře vyjadřoval, by při použití kotníkové nebo vyšší obuvi byl rozsah zranění výrazně menší. To může ovlivnit i výplatu pojistného plnění," varuje Jiří Cita, ředitel Centra likvidace pojistných událostí v Kooperativě.