Jak bude vypadat nový bodový systém, podle kterého budou trestáni hříšníci na českých silnicích? Má být přehlednější, mírnější k bagatelním přestupkům a přísnější k těm závažnějším. Během schvalovacího procesu ale doznává dalších změn - naposledy k dvěma plánovaným bodovým sazbám znovu přibyla třetí sazba. Bude tak nový systém skutečně přehlednější? Podívejte se, co si o návrzích myslí dopravní expert Roman Budský, předseda expertní rady Platformy VIZE 0.
Nový bodový systém by měl začít platit od 1. ledna 2022. Ministerstvo dopravy vypořádalo na 200 připomínek z ostatních ministerstev a krajů a zohlednilo také desítky připomínek od veřejnosti a odborníků. Změny v novele zákona o silničním provozu po vypořádání připomínek teď míří na Legislativní radu vlády.
Návrh by měl bodový systém výrazně zjednodušit - ten současný je nepřehledný pro řidiče, pro policisty i pro dopravní experty. Málokdo si pamatuje, za co a kolik bodů hrozí. "Bodovaných deliktů je celkem 32 v 23 skupinách. To je neúměrně mnoho," říká dopravní expert Roman Budský. A nepřehledný je i sazebník trestů.
Novela měla zavést pouze dvě bodové sazby a rozdělit přestupky pouze do dvou skupin - řidičům by hrozily buď 4 nebo 6 bodů. Jenomže po vypořádání připomínek se vrací do hry i třetí - dvoubodová - sazba. Více ZDE:
"Nový systém má začít platit až za rok a půl. I když se teď úprava schválí, určitě nezůstane bez dalších změn. Na podzim jsou parlamentní volby a je pravděpodobné, že se se do ní bude ještě zasahovat," myslí si Budský.
Ten je ale proti tomu, aby se systém znovu komplikoval. "Měl by být pro řidiče maximálně srozumitelný a zapamatovatelný. A také by měl motivovat a vychovávat řidiče, aby jezdili bezpečněji," míní předseda expertní rady Platformy VIZE 0 Budský.
12 zabijáků
Doporučuje, aby se vláda držela doporučení Evropské komise. Ta už dříve definovala "12 potenciálních zabijáků", tedy prohřešků, které jsou na silnicích nejvíc nebezpečné:
- překročení maximální povolené rychlosti,
- jízda pod vlivem alkoholu či drog,
- nepoužívání bezpečnostních pásů, dětských zádržných systémů a motocyklistických přileb,
- jízda na červenou,
- nedání přednosti v jízdě,
- nebezpečné předjíždění,
- nedodržení bezpečné vzdálenosti,
- ohrožení chodců ne přechodu,
- používání telefonů za volantem,
- vjetí na železniční přejezd v době, kdy je to zakázáno,
- jízda v zakázaném pruhu nebo směru,
- ujetí od dopravní nehody.
"Bodový systém by měl definovat, co je skutečně nebezpečné a za takové delikty umožnit urychleně vyslovit zákaz řízení. V dosavadním návrhu mi chybí zmínka o jízdě v zakázaném směru nejen na dálnici a o nedodržení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Na druhou stranu nepovažuji za nutné nově bodovat šoféry v případě, že poruší povinnost dát znamení o změně směru jízdy," říká Budský.
Souhlasí s tím, že za některé bagatelní přestupky nově nebudou řidičům hrozit žádné trestné body. Ale nelíbí se mu, že by policisté přišli o možnost posoudit závažnost přestupku a rozhodnout o výši pokuty.
Jaké pravomoci by podle něj měly policistům zůstat a proč? Co si myslí o tom, že by neukáznění šoféři mohli přijít o řidičák až na tři roky? A co říká na přísnější trestání začínajících řidičů s praxí menší než 2 roky? Podívejte se na rozhovor ve videu pod titulkem článku.
Hlavní navrhované změny v bodovém systému a sazebníku pokut: