Nákladní auta jsou na dálnicích při nehodách nebezpečnější než na jiných komunikacích. Vyplývá to z dopravních statistik. Náklaďáky způsobí na dálnicích téměř 40 % nehod se smrtelnými následky a 27 % srážek s těžkým zraněním. Nejhorší úsek je D1 v okolí Brna.
Na silnicích bylo loni usmrceno vinou řidičů nákladních aut 67 lidí a těžce zraněno 182 dalších. Na dálnicích podle statistik zavinili 39 % smrtelných nehod a 27 % nehod s těžkým zraněním. Nejčastěji bourají na dálnici u Brna. Na silnicích 1. tříd se jako viníci podílí z 10 % na nehodách s úmrtím, na silnicích 2. tříd je to 8 % a na silnicích 3. tříd 6 %.
Podle dopravních expertů tak došlo k meziročnímu nárůstu počtu usmrcených vinou řidičů nákladních automobilů o 12 lidí, to je navýšení o 22 %. Předpoklad pro rok 2019, který počítal s maximem 55 mrtvých, tak splněn nebyl. V případě těžce zraněných naopak došlo k poklesu o 43 těžce zraněných.
Nejvíce nehod způsobí řidiči náklaďáků ve věku 45 až 54 let. Jejich vinou zemřelo loni na silnicích 21 lidí a 58 bylo zraněno těžce.
Mezi nejčastější příčiny nehod, které zaviní řidiči nákladních automobilů, patří podle odborníků nevěnování se řízení a jízda v protisměru.
Nejvíce smrtelných nehod způsobených náklaďáky evidují policisté ve Středočeském kraji, naopak nejméně jich bylo v kraji Plzeňském a Karlovarském.