Když vám praskne přední sklo, je to k vzteku. Jezdit s prasklinou, která vám brání ve výhledu, je nebezpečné, hrozí za to pokuta, zákaz další jízdy a dokonce můžete přijít i o řidičák. Americká firma Apple si nechala patentovat technologii, která by měla řidičům pomoci takovým problémům předcházet. Ačkoliv prasklinu opravit (pochopitelně) nedokáže.
Za víc než dvoucentimetrovou prasklinu nebo jiné poškození čelního skla v prostoru, který stírají stěrače, hrozí řidiči ve správním řízení pokuta 5 až 10 tisíc korun, odebrání řidičského průkazu od 6 do 12 měsíců a 5 trestných bodů.
Prasklé čelní sklo totiž patří mezi závady ohrožující bezpečnost provozu. A pokud takovou závadu policista na autě najde, trest je tvrdý. Navíc může řidiči zakázat, aby v autě pokračoval v jízdě:
Jsou-li na vozidle závady, které ohrožují bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, nesmí být vozidlo užito v provozu na pozemních komunikacích, s výjimkou nouzového dojetí.
Taková prasklina tak dost naštve - pokud se chcete vyhnout nepříjemnostem, musíte nechat sklo vyměnit nebo se alespoň pokusit o opravu a scelení speciální směsí. A jestliže máte na autě vyhřívané přední sklo, vztek bývá dvojnásobný, protože oprava je o dost nákladnější.
Americká společnost Apple si nedávno podala patentovou přihlášku na technologii, která má řidičům s prasklinami pomáhat. Ale moc peněz jim stejně nejspíš neušetří.
Podle automobilového portálu Road Show amerického mediálního domu CNET technologie Apple umí sama detekovat praskliny čelního skla. K detekci využívá odpor vodivé vrstvy ve vrstveném skle.
K čemu něco takového řidičům bude, když praskliny ve skle většinou sami moc dobře vidí? Proč využívat nákladnou technologii tam, kde stačí lidské oko?
Systém od Applu by podle patentové přihlášky dokázal odhalit i drobné prasklinky, nerovnosti a narušení celistvosti. Řidiče by tak mohl upozornit ještě před tím, než by prasklina byla vůbec viditelná nebo před tím, než narušené sklo prasklo. Řidič by pak mohl dostat upozornění prostřednictvím aplikace, která by ho případně uměla rovnou i objednat do servisu.
Výhodou tedy je, že by řidiči mohli začít řešit poškozené sklo ještě před tím, než by to přerostlo ve skutečný problém. Oprava by v takovém případě přece jen mohla být o něco méně nákladná, než v momentě, kdy už se na skle udělá obří pavučina.
Jestli má tato technologie šanci prosadit se ve výrobě automobilů, to se teprve ukáže. Patentová přihláška ještě nic takového nezaručuje. Alespoň ne v nejbližší době.