Druhá vlna koronakrize a opětovné uzavření autobazarů drasticky prohloubilo ztráty na českém trhu ojetých vozů. Navíc se výrazně projevuje rapidní úbytek dostupných vozů. A průměrné ceny proto rostou.
Český trh ojetých automobilů se během druhého lock-downu propadl o dalších 23 % a obrat autobazarů celkově meziročně padlo o 48 miliard. Nebýt možnosti prodávat auta alespoň online, propad by byl o 700 milion korun větší, vyplývá to z dat online autotržiště Carvago.
Ojetých aut se letos v Česku prodalo o 195 tisíc méně, což je pokles o 46 %. "Bohužel nastala situace, které se celý sektor automotive na podzim obával. Naše pobočky byly kvůli pandemii koronaviru již po druhé v letošním roce na řadu týdnů uzavřeny pro zákazníky. Naštěstí se nám tentokrát dařilo prodávat online o polovinu vyšší objem vozů, než na jaře, ale stále jsme se nedostali přes polovinu běžných prodejů," popisuje šéfka AAA Auto Karolína Topolová.
Díky rychlému přechodu na online se na podzim oproti prvnímu jarnímu lockdownu prodalo o 3000 ojetých aut více, což je nárůst o 129 %. V březnu a dubnu autobazary prodaly proti běžným rokům jen 3 % vozů, během druhé vlny v říjnu a listopadu byly proti jaru už prodeje trojnásobné. Díky online prodeji se tak podařilo zachránit přes 700 milionů korun obratu trhu ojetých vozů.
Přesto je aktuálně na trhu oproti běžným roků o více než 20 % ojetých aut méně. "Například v České republice bude na trhu do konce roku chybět téměř 100.000 vozů, v Polsku téměř 230.000 aut a na Slovensku téměř 60.000. Pro ilustraci, v ČR bylo do loňského roku běžně nabízeno okolo 900.000 aut, v Polsku okolo dvou a půl miliónu a na Slovensku cca 430 tisíc aut. Náš odhad letošního počtu nabízených aut v Česku se pohybuje okolo 800.000 aut, což je minimálně o 100 000 vozů méně, než loni,“ upozorňuje provozní ředitel sítě AAA Auto Petr Vaněček.
Kvůli nedostatku aut na trhu, výrazně menšímu objemu prodejů, vyšším cenám nových automobilů a tlaku automobilek na splnění emisních norem EU dál rostou ceny. Průměrná ojetina nabízená na českém trhu je stará 9 a půl roku a má najeto 147 tisíc kilometrů. Průměrná cena v listopadu meziročně stoupla o 4 % na 271.192 Kč. Celkově se letos ceny zvýšily o desetinu a růst nejspíš bude pokračovat i v následujícím roce.
"V Česku se ceny od roku 2016 neustále zvyšují. Dá se říci, že v posledních letech rostou cca o 10 tisíc korun ročně. Cenový růst je způsoben řadou faktorů, a to zejména v sektoru nových vozů. Malé SUV typu Škoda Karoq stálo před pár lety 400.000 korun, dnes se nedostane pod 600.000," doplňuje Vaněček.
Za zvyšováním cen podle něj stojí výpadky v dodávkách dílů i vozů, uzavřené prodejny, tlak na elektrifikaci, pokuty automobilkám za emise, růst cen pronájmů vozů i zdražování leasingů. "Mobilita v poslední době celkově výrazně zdražila. V době zhoršující se ekonomické situace, rostoucích cen a zároveň nedostatku nových aut stoupá význam sektoru ojetých vozů,“ uzavírá.
Pokud se pandemie koronaviru nezhorší a pobočky budou v prosinci převážně otevřené, očekává skupina AAA Auto celkové letošní prodeje až na hranici 70.000 aut. "To by byl stále ještě pátý nejlepší výsledek v dosavadní osmadvacetileté historii společnosti,“ poznamenala Karolína Topolová. Síť má ve střední Evropě stabilně v nabídce celkem přibližně 12000 vozů, z toho v České republice 8000. "Věřím, že do konce roku díky možnosti prodávat nejen online, ale i v kamenných provozovnách alespoň trochu vylepšíme letošní prodejní výsledek. Budeme zároveň doufat, že koronavirus neomezí podnikání i v dalším kalendářním roce," dodala.