Tvrdé kritice podrobil český automotoklub ÚAMK současný stav českých železničních přejezdů. Nehoda na železničním přejezdu představuje největší hrozbu ztrátu života ze všech dopravních incidentů, které se v Česku odehrávají, upozorňuje. Počet a smrtelnost případů přitom trvale narůstají od roku 2015.
Experti ÚAMK ČR analyzovali statistiky nehod drážní inspekce, správy železnic a policie na železničních přejezdech a dospěli k velmi varovným poznatkům:
Každý třetí střet končí smrtí
Podle statistik měla v roce 2018 v Česku každá šestá nehoda na železničním přejezdu minimálně jeden smrtelný následek. V polovině roku 2019 už každá třetí.
Letos zemřelo při střetu s vlakem na většinou nechráněných železničních přejezdech už 36 lidí. Statistiky nejsou kompletní, ale dle trendu minulých let nelze očekávat příznivější výsledek, i když letošek je poznamenán specifickými okolnostmi velkých výkyvů v hustotě automobilového provozu vlivem koronavirové pandemie.
Větší nebezpečí v zimních měsících
Statistiky potvrzují, že nehod na železničních přejezdech přibývá obvykle v prvním čtvrtletí roku. "Je čas být ve větším střehu," varuje ÚAMK. Řidiči si tohle ale moc k srdci neberou, místo toho mnozí předvádějí na přejezdech (sebe)vražedné manévry - podívejte se sami:
"Silnic a tudíž i přejezdů se nyní zmocňuje zimní klima se všemi známými nástrahami, čili období charakterizované sníženou viditelností s velkými výkyvy a typickými záludnostmi mokrých, namrzajících, zasněžených či jinak "nesuchých" vozovek. Je to velmi nebezpečné období, upozorňují experti ÚAMK s tím, že hlavní roli by měla hrát osobní řidičská morálka, disciplína, ohleduplnost, empatie a výrazněji by se měly projevit také zkušenosti a předvídavost.
Přejezdy jako za krále Klacka
Česko má jednu z nejhustších železničních sítí na světě. Železničních přejezdů je u nás 7825 (počet drobně klesá díky dopravním opatřením). Ale 46,7 % z nich je bez přejezdového zabezpečovacího zařízení, světelného či akustického! Jen 16 až 18,7 % z nich má břevnové závory. Dokonce 49% z nich má na silnici před kolejemi jenom kříž.
"Nehod na přejezdech je ročně v posledních pěti letech 150 až 160. To je jako za krále Klacka," kritizují experti současnou situaci a připomínají, že zákon sice vyžaduje, jak se chovat v silničním provozu, avšak neukládá, jaké jsou povinnosti státu se starat o bezpečnost silničního provozu na železničních přejezdech.
Nepochopitelné chování řidičů
Zabezpečení přejezdů je jedna věc, která tragické statistiky ovlivňuje. Zásadní je ale i chování řidičů. Dost často nepochopitelné. "Polovina nehod se odehrává na přejezdech se světelným signalizačním zařízením, což znamená, že řidiči aut a jiní účastníci provozu nedostatečně respektují značení akustickou a světelnou signalizaci, nemluvě o závorových břevnech," podotýká ÚAMK. Přibývá také počet nehod způsobených profesionálními řidiči.
Kdo nese vinu?
Drážní inspekce a policie je toho mínění, že při respektování všech značení a nařízení je střet s jedoucím vlakem nemožný, takže téměř veškerá vina padne na hlavy řidičů automobilů, často už mrtvých…
"Je to však pokřivená interpretace současného stavu v Česku. Intenzita provozu stále stoupá, jako v celé Evropě, ale česká dopravní legislativa ji nevnímá. Což je zejména aktuální v době, kdy je nastoleno zimní klima se sníženou viditelností. A bezpečnostní systémy českých železnic, nemluvě o jiných disciplínách tohoto druhu kolejové dopravy, zůstávají o 50 let zpět," tvrdě kritizuje ÚAMK.
Zlepšení? Snad brzy...
Experti argumentují výzkumy autorizovaných a prestižních institucí v oblasti silniční dopravy, které jasně potvrzují, že nejmenší míra nehodovosti na železničních přejezdech v Evropě je tam, kde je instalována světelná a akustická signalizace a závory.
V mnohem větší Velké Británii, kde snížili počet železničních přejezdů na 6000, má tuto výbavu 95% přejezdů. Roční počet obětí je šest včetně chodců...
Ve Švýcarsku, které je dopravně i počtem obyvatel srovnatelné s Českem, má tuto výbavu téměř 100% přejezdů a oběti jsou jen výjimečně.
"Co zbývá českému řidiči? Zaměřit se na sebe, na vlastní soustředění, předvídání, zkušenost, i kdyby sněžilo jako v Arktidě, mrzlo jako v Jakutsku, světelná signalizace nebyla vidět ani na dvacet metrů a vozovka byla kluzká jako na rychlobruslařské dráze v Heerenveenu. Nečekat na stát, který není dobrý hospodářem v dopravě. Doba, kdy u každého přejezdu budou kromě výrazné signalizace dřevěná či plastová závorová břevna s LED diodami nebo pohyblivé silniční bariéry, je pro Čechy asi hodně vzdálená," dodává nekompromisně ÚAMK.
Ministerstvo dopravy slíbilo, že 500 nejrizikovějších přejezdů do konce roku 2022 zabezpečí. Letos mělo na modernizaci 142 přejezdů padnout skoro 1,5 miliardy korun:
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz