Dakar

Škodovka to dokázala. Přišla o motor, kolo i převodovku, ale dojela Dakar!

Už to vypadalo, že budou muset vzdát, v 9. etapě odešla převodovka, v 10. etapě přišli o motor, o den později jim upadlo kolo. Jenomže tým bývalého motocyklového jezdce Ondřeje Klymčiwa se nevzdal. A přes zdánlivě fatální potíže dovezl Škodu 130 LR do cíle nejnáročnější rallye - Rallye Dakar! Na dramatické chvíle posledních etap se můžete podívat v úvodním videu.

"Vypadá to, že dostáváme školení do posledního možného dne. Při předposlední etapě Rallye Dakar 2021, před kterou jsme úspěšně vyměnili nový motor, nám upadlo kolo a museli jsme udělat nový náboj," tak popisoval Klymčiw Racing tým vývoj před posledním dnem letošní Rallye Dakar.

Bývalý motocyklový jezdec Ondřej Klymčiw se svým parťákem a navigátorem Petrem Vlčkem přesto dokončili svůj odvážný plán, svoji upravenou Škodu 130 LR dovezli do cíle.

Závěrečnou etapu dokončili třetí, když v posledních dvou erzetách zajeli dokonce druhé místo. V konečném pořadí Dakaru po 12 etapách, 4724 měřených a téměř 8000 najetých kilometrech obsadili 19. pozici. Navzdory všem peripetiím: klobouk dolu!

Klymčiw s Vlčkem jeli nejtěžší rallye světa v nové kategorii Classic určené pro historické závodní vozy, které jely Dakar před rokem 2000, nebo se účastnily mistrovství světa rallye ve skupině B. Škoda 130 LR se tak postavila takovým vozům jako je Buggy Sunhill, Toyota Land Crusier, Mercedes-Benz třídy G, Mitsubishi Pajero nebo Porsche 911 SC.

Související obsah

Česká posádka věděla, do čeho jde. Klymčiw i Vlček už Dakar jeli na motorkách, teď ale poprvé startovali v autě. Klymčiw se navíc vrátil jako závodník poprvé po svém těžkém zranění. Před třemi lety se mu Dakar málem stal osudným - ještě v Jižní Americe si po pádu z motorky vážně poranil páteř i hlavu a se závoděním na motorkách byl konec.

Adrenalin mu ale chyběl a tak realizoval zdánlivě šílený nápad - se zkušeným týmem kompletně očesal a znovu postavil rallye speciál z 80. let minulého století Škodu 130 LR a po minimálním testování vyrazil do Saudské Arábie.

A Klymčiw s Vlčkem bojovali statečně! Šestou etapu dokonce vyhráli a drželi se v první pětce. Jenže v druhé půlce přišla únava materiálu...

Škodovka v těžkém terénu utrpěla drsné šrámy, mechanici museli několikrát řešit ohnutá ramena na zadní nápravě. A bylo hůř. Po 9. etapě se měnila převodovka. Po 10. dokonce celý motor.

Mechanici se ale předvedli a všechny opravy vždy přes noc zvládli, včetně kompletní výměny motoru. Díky tomu, že motor vypověděl službu až za povinnou polovinou etapy, škodovka mohla pokračovat, i když s velkou ztrátou. A Klymčiw děkoval, co mohl:

Cíl byl jasný - dojet! Jenomže pak posádka uvízla v pustině s upadlým kolem. Zase následoval náročný servis a další výrazná ztráta.

"Tak alespoň doufáme, že zítra bude pódium klidné a konečně si oddychneme,“ vzkazoval Klymčiw na sociálních sítích, kde boj české posádky průběžně sledovaly tisíce lidí. A v pátek přišla radostná zpráva - Škoda 130 LR skutečně dojela do cíle 43. ročníku Rallye Dakar.

Související obsah

Auto, vychází z původní Škody 130 LR, ale je na něm spousta změn. Je mnohem vyšší, má speciální tlumiče, aby přežilo náročný terén, i nejnovější bezpečnostní prvky. Váží necelých 1140 kg a vpřed ho žene přibližně 127 koní. Pod kapotou byl původní motor, který pro speciál před skoro 40 lety stavěli ve Škodovce - čtyřválec o objemu 1420 cm3 s hliníkovou hlavou a dvěma dvojitými karburátory Weber.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události