Rallye Dakar

Naprosto bláznivý nápad? Tahle stará Škoda 130 si troufá na Dakar!

Do legendární Rallye Dakar na začátku ledna poprvé odstartuje česká škodovka. Konkrétně upravený rallye speciál Škoda 130 LR z 80. let, který si pro závod v Saúdské Arábii nachystal závodník Ondřej Klymčiw se svým týmem. Bláznivý a hektický plán se zatím daří plnit, škodovka už je v Africe. Na její příběh se podívejte v úvodním videu. Podaří se jí dokončit těžký závod?

Škoda 130 LR je speciál stavěný pro mistrovství světa v rallye. Není sice tak slavná jako její předchůdkyně 130 RS, má za sebou mnohem kratší závodní kariéru přesto v druhé půlce 80. let minulého století posbírala zajímavé výsledky v populární Skupině B. Dokázal porazit legendy rallye, jako je Audi Quattro A2, Peugeot 205 Turbo 16 nebo Renault 5 Turbo.

Jenomže stihla závodit jen tři roky. Mezinárodní automobilová federace se pak kvůli častým a nebezpečným nehodám rozhodla Skupinu B zrušit a další vývoj LR ukončil nástup Škody Favorit.

Teď se však jeden vůz Škoda 130 LR do závodu vrací. A to rovnou do závodu z nejtěžších, do legendární Rallye Dakar. Pořadatelé letos vypsali kategorii Classic pro starší homologovaná auta a škodovka splňuje podmínky, takže může 3. ledna odstartovat.

Vůz do závodu nachystal 35letý český závodník Ondřej Klymčiw, který usedne za volant. Spolujezdce mu bude dělat dlouholetý kamarád a parťák Petr "Angelo" Vlček. Oba dva už Dakar absolvovali. Na motorkách. Klymčiw patřil ke zvláštním úkazům, i bez vytříbeného stylu se dokázal vypracovat a stal se nejúspěšnějším českým motocyklovým závodníkem posledních dvou dekád. Jenomže před třemi lety se mu Dakar málem stal osudným - ještě v Jižní Americe si po pádu vážně poranil páteř a hlavu, se závoděním na motorkách byl konec.

Související obsah

"Nechci se závodění vzdát!" prohlašuje svéráz Klymčiw. Na Dakar se vrátil jako manažer týmu Klymčiw Racing, to mu ale nestačilo. A tak letos v létě, při postávání kdesi v zácpě, dostal šílený nápad - pojede Dakar v nové kategorii starších aut a poprvé na start dostane českou značku Škoda. "Škoda 130 LR byla jasná volba," říká.

S nápadem přišel letos na začátku července, po třech dnech měl základ svého týmu, po týdnu i co-pilota. "Řídit budu já, na místě spolujezdce se mi v autě dělá blbě," směje se.

Auto musel připravit a otestovat během pár měsíců. Zdánlivě nemožný plán se povedl - na začátku prosince upravenou Škodu 130 LR v kamionu přepravili do přístavu v Marseille a před pár dny se vůz spolu s ostatními vylodil v Saúdské Arábii.

Vůz během několika týdnů prošel kompletní úpravou, v podstatě je postavený celý znovu. Stihlo se i pár testovacích jízd. "Celé auto jsme rozebrali a pak zase poskládali," popisuje závodník. Některé součástky museli shánět po různých fórech na internetu, ale zadařilo se.

Klymčiw totiž oslovil velezkušený konstruktérský tým: bývalého šéfa týmu Škoda Motorsport Jiřího Kotka a Jiřího Moskala, který rallye absolvoval několikrát s kamionem Liaz. Podílela se řada dalších nadšenců a "bláznů", kteří během léta škodovku postavili a vylepšili.

Související obsah

Auto přišlo na 2,5 milionu korun. Peníze na šílený nápad se povedlo sehnat i díky podpoře fanoušků a jejich příspěvkům v rámci crowdfundingové kampaně na HitHitu. Přispět je ostatně možné pořád - každý, kdo si koupí oblečení nebo suvenýr s nápisem Škodovkou na Dakar na e-shopu, se stává sponzorem českého týmu. "Celý zisk z prodeje použijeme na financování všech nákladů, které jsou opravdu nemalé," vysvětluje Klymčiw.

Auto, které se (snad) na začátku ledna postaví na start vychází z původní Škody 130 LR, ale je na něm spousta změn. Je mnohem vyšší, má speciální tlumiče, aby přežilo náročný terén, i nejnovější bezpečnostní prvky. Váží necelých 1140 kg a vpřed ho žene přibližně 127 koní. Pod kapotou je původní motor, který pro speciál před skoro 40 lety stavěli ve Škodovce - čtyřválec o objemu 1420 cm3 s hliníkovou hlavou a dvěma dvojitými karburátory Weber. Klymčiw z něj dokázal vytáhnout maximální rychlost 163 km/h.

"Auto je v podstatě nové, některé věci budeme zkoušet. Díly nejsou úplně nové, jsou lehce poupravené. Třeba se posunuly či pootočily o pár procent, ale i to může být samozřejmě zásadní. Ale není to tak, že by se něco vyvíjelo úplně od nuly. Jsou ale věci, které jsou úplně nové, jako třeba sání, ale věříme, že budou fungovat. Auto byl speciál na rallye, ne na cross-country, takže některé věci prostě musí být upravené," popisuje rodák z východočeských Řečan nad Labem.

Související obsah

Testovat se kvůli koronaviru muselo v českých podmínkách a poněkud narychlo, ale po testech byl nakonec nadšen jezdec i jeho tým.

Poslední přípravy a nalodění směr Dakar:

Škodovka bude mít na Dakaru support mechaniků a týmového kamionu plného náhradních dílů. "Chceme dojet pro všechny, kdo na autě dělali, kdo nám pomohli a kdo nás podporují. A kamion s mechanikem mnohonásobně zvyšuje pravděpodobnost dojetí," podotýká Klymčiw. Věří, že škodovku do cíle prostě dostane.

Konkurencí mu budou posádky kultovních historických vozů z osmdesátek a devadesátek, jako je Toyota Celica, Land Rover Defender nebo Porsche 959. Kategorie Classic startuje a končí na stejném místě jako oficiální závod. Dakar 20121 začíná 3. ledna na pobřeží Rudého moře v Jeddahu, následující 2 týdny stráví závodníci v pouštích, 9. ledna si odpočinou v historickém městě Ha'il a cíl je naplánován 15. ledna. Tak snad v cíli uvidíme i českou Škodu 130 LR.

Související obsah

"Očekávám návrat ke starému Dakaru, kde si lidi budou opravdu pomáhat. Mohla by to být taková zajímavá komunita, myslím, že to bude fajn a mohla by být i sranda. A tím, že se nejede na maximální rychlost, na nejrychlejší dosažený čas, tak to bude hlavně o dobré navigaci a o strategii. Budeme muset myslet takticky, kalkulovat. Bude lepší ztratit dvě minuty objížďkou než auto rozbít na díře nebo ho pak deset minut vyhrabávat z písku," poodhaluje své plány a očekávání závodní tělem a hlavně duší Ondřej Klymčiw.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Rallye Dakar

Důležité Události