Nákup nových pneumatik by měl být pro řidiče od května jednodušší a přehlednější. Umožní to nová pravidla Evropské unie pro štítky, kterými jsou pneumatiky označeny. Řidiče mají informovat například o hlučnosti nebo přilnavosti.
Až budete na jaře kupovat nové letní pneumatiky, měli byste je už vybírat podle upravených parametrů. Nové štítky musí být vylepené na všech pneumatikách vyrobených od května, obsahovat budou také QR kódy.
QR kód, který lze naskenovat přes mobil, vás přesměruje do internetové databáze pneumatik. Nově se přímo na štítku dozvíte základní parametry i rozdělení podle spotřeby paliva a přilnavosti na mokrém povrchu. Novinkou jsou také dva piktogramy. "Přibudou tam informace o přilnavosti na sněhu a na mrazu,“ uvedl majitel autoservisu Kamil Kučera.
"Nové značení pneumatik je jakousi obdobou energetického štítku u budov. Pro spotřebitele, aby se mohl rozhodnout jakou pneumatiku si dle energetické náročnosti koupí,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Čím nižší známka, tím má mít pneumatika menší dopad na životní prostředí. Zároveň ale i horší přilnavost. Podle odborníků by při výběru měly být rozhodující nezávislé testy a zkušenosti uživatelů. "Jsou to boty našeho auta a je to základ bezpečné jízdy. Jinou bych volil, když budu jezdit každý den po dálnici, anebo tady do Krušných hor,“ sdělil dopravní expert Jan Pechout.
Podle oslovených řidičů je ale klíčovým parametrem při výběru pneumatiky často cena. V budoucnu by se na štítcích mělo objevit ještě upozornění, jak rychle se pneumatiky opotřebují.