V pondělí začala dlouho očekávaná dostavba dálnice D4 mezi Prahou a Pískem. Na starost ji má soukromá firma, která se bude i dalších 24 let starat o její údržbu. Jde o první takzvaný PPP projekt v Česku. Zahájit stavbu přijel také premiér Andrej Babiš (ANO) a vicepremiér Karel Havlíček (za ANO).
Po dostavbě dálnice dlouho volali hlavně obyvatelé obcí, přes které teď jezdí tisíce aut denně. Čimelicemi denně projede až 15 tisíc aut. Největší provoz je tady v pátek a v neděli odpoledne. A právě nový úsek dálnice by měl dopravě ulevit.
Stavba dálnice D4 mezi Prahou a jihočeským Pískem začala už před 60 lety. V provozu je zatím jen 47 kilometrů z celkových osmdesáti. V pondělí by se tak konečně mělo začít znovu kopat. Zbývající úsek dostaví soukromá firma metodou takzvaného PPP projektu, který se v Česku realizuje poprvé.
Poprv u ns postav dlnici soukrom firma, kter ji bude provozovat. 32 km D4 od Pbrami k Miroticm. Historicky se o tom mluvilo, ale pedchoz pokusy konily neslavn. Dky @KarelHavlicek_, kter to svou urputnost dothl. A vjimen dk i sti opozice, kter ho podpoila. pic.twitter.com/UDDSc1LiJ3
— Andrej Babi (@AndrejBabis) June 7, 2021
Hotovo by tak mělo být už za tři roky. Firma se bude o dálnici starat 24 let. Za tu dobu stát francouzskému konsorciu zaplatí bezmála 18 miliard korun. "Oni to postaví a budou se starat kompletně o servis, služby, údržbu. Dá se říct, že to je svým způsobem jakýsi operativní leasing," vysvětlil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
Pokud se PPP projekt osvědčí, mohl by se stát vzorem pro stavbu dalších dálnic v Česku, což by zároveň velmi urychlilo jejich výstavbu.
Začne očekávaná dostavba dálnice D4 mezi Prahou a Pískem. Podívejte se na reportáž televize Nova: