Tesla

Nový volant Tesly vyvolal pozdvižení: Je cool, nebo je to úplná pitomost?

Nový volant Tesly vyvolal pozdvižení: Je cool, nebo je to úplná pitomost?

Elon Musk před pár dny představil finální podobu nového elektromobilu Tesla Model S Plaid. A to včetně očekávané novinky ve výbavě - volantu "yoke", který spíš než klasický volant připomíná knipl z menších letadel či volant z formulí. A Tesla za tuto vychytávku sklízí tvrdou kritiku a posměch.

První vyrobené elektromobily Tesla Model S Plaid už dorazily k majitelům a prodejcům, a tak se objevují i první videa a zkušenosti s řízením americké novinky. Nejvíc pozornosti vzbuzuje jeden z nejkontroverznějších detailů - nový volant "yoke".

Je to v podstatě jen půlka klasického volantu ve tvaru motýla. Vyvolává pocit závodního auta, jenomže má taky dost nedostatků. A to hlavně při řízení, což je u volantu dost podstatné, že…

Šéf Tesly při představování novinky vyzdvihl design Formule 1 a hlavně nové funkce. Model S Plaid nemá klasické páčky na ovládání blinkrů, stěračů a světel - vše se ovládá tlačítky přímo na volantu. To je celkem fajn - podívejte se, jak ovládání prezentuje Tesla:

Díky tomu, že volantu chybí horní půlka, zlepšil se výhled na displej přístrojové desky i ven z vozu, což ocení hlavně řidiči menšího vzrůstu. I tohle je určitě pozitivní.

Související obsah

Pak už je to ale s hodnocením poněkud horší. Podle zpětné vazby od prvních řidičů je řízení přinejmenším divné. Podle jiných dokonce nebezpečné a mnozí nový volant označují dokonce za nepoužitelný krám.

Tesla totiž novému volantu moc nepřizpůsobila převodové poměry navazující na poloměr otáčení auta. Ze střední polohy tak musíte udělat jeden a půl otáčky volantem, abyste dosáhli plného rejdu. A tady se naplno ukazuje největší slabina "yoke".

V mírných zatáčkách nebo při přejíždění z pruhu do pruhu je řízení naprosto v pohodě a novinka může působit docela cool. Jenomže ve městě při zatáčení v nízké rychlosti nebo při parkování musí řidiči zamotat ruce do krkolomných pozic, aby se s "kniplem" vytočili. Nic takového piloti v F1 rozhodně dělat nemusí - podívejte se na ukázku z reálného provozu:

Řada z řidičů při ručkování omylem zavadí o ovládací tlačítka nebo v otáčkách podvědomě hmatá po horní části věnce volantu. Ne, tu už tam fakt nenajdou.

"Pořídil jsem si nový Model S s určitou obavou kvůli "yoke" a taky kvůli chybějícím páčkám ovládání blinkrů i řazení. A nejsem jediný, proto jsem se rozhodl podělit o svou zkušenost," uvedl pro magazín Jalopnik autor předchozích záběrů. Ty prý vznikly při jeho teprve druhé jízdě s novým vozem. "Teď už jsem ale najezdil s autem 300 mil a konečně jsem přestal automaticky sahat po neexistující páčce směrových světel a v posledních dvou dnech jsem dokonce přestal myslet na nový volant. Prostě jsem si zvykl na jiné řízení a začal si auto užívat. Ještě to není dokonalé, ale už nemusím neustále přemýšlet, kde mám ruce a co by měly dělat," dodal.

Související obsah

I podle zastánců Tesly je to jen o zvyku. A také Elon Musk doufá, že si lidé na novinku zvyknou a futuristický design se jim začne líbit. Tady je ukázka jednoho z obhájců nového stylu, který předvádí, že se na tenhle volant zvyknout v pohodě dá:

 

Tesla bude "yoke" montovat do nových elektromobilů Model S jako základní výbavu, pro jistotu ale v nabídce ponechala i možnost objednat si klasický kulatý volant.
 

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Tesla

Důležité Události