České autobazary hlásí rekordní prodeje ojetin. To se ovšem promítá i do jejich cen, u nejoblíbenějších modelů porostly od začátku roku až o deset procent.
Po velkém květnovém rozvolnění koronavirových opatření vzali Češi útokem autobazary. "Na našich prodejích vidíme, že poptávka je po květnovém rozvolnění maloobchodního prodeje opravdu enormní. V květnu jsme překonali historický rekord v počtu prodaných vozů za jeden měsíc z října 2019 a prodali přes 8 500 aut. Červen je co do prodaných aut prakticky na stejné úrovni,“ srovnal Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, který provozuje síť autocenter AAA AUTO.
Podobné zkušenosti mají i v AutoESA. "Evidujeme výrazný nárůst poptávky, a to od poloviny května, tedy od doby, kdy došlo ke znovuotevření provozoven. Zájem je až o 40 procent vyšší než v době lockdownu," uvedl mluvčí Filip Kučera.
U AutoESA je zájem především o benzíny a diesely, občas nějaký hybrid, ale elektrická auta vůbec netáhnou. Zájemci se ptají hlavně po zánovních autech, na dračku jsou kombíky, MPV (víceúčelová auta) a SUV (sportovně užitková auta) v ceně do 350 tisíc korun. Ze značek vedou škodovky, volkswageny a fordy.
Velký zájem se samozřejmě projevil i na cenách ojetin. Ty rostou jednak proto, že poptávka převyšuje nabídku, ale také z toho důvodu, že je omezená výroba nových aut. Vysoká poptávka se dána třeba také tím, že Češi zřejmě budou na dovolené spíše v tuzemsku, nebo do zahraničí pojedou po vlastní ose.
Většina nejprodávanějších modelů je o pět až deset procent dražší v porovnání se začátkem roku. Co se trhu ojetin týče, v červnu se objevily inzeráty na 95 073 ojetin, což je o 19 073 méně než v květnu.
"S přicházejícími prázdninami a dovolenými se turbulentní situace pravděpodobně uklidní a prodejci budou schopni ve větší míře doplnit skladové zásoby. Ceny by tak už mohly růst pouze v řádu jednotek procent,“ doplnil Vaněček.