Dálnice D1 v pondělí oslavila padesáté narozeniny. Tato pro Česko nejdůležitější dálnice ale stále ještě není dokončena. Její plány se v tehdejším Československu několikrát měnily ještě před začátkem stavby a s jedním dokonce přišel i továrník Jan Antonín Baťa.
Nejstarší, nejdelší a nejvytíženější dálnice v České republice, to je dálnice D1. 12. července 1971 se otevřel její první úsek z Prahy do Mirošovic.
Kolona prvních cestovatelů si tehdy těch třiadvacet kilometrů dálnice projela vyhlídkovou rychlostí, snad proto, aby jim to déle vydrželo.
Úplně první plány na autostrádu z roku 1935, jak se tehdy dálnici říkalo, propojovaly západní Čechy a Podkarpatskou Rus. Dnes vede D1 z Prahy přes celou republiku na hranice s Polskem.
"Zahájení prvních staveb na dálnici D1 bylo v roce 1939. Dvakrát se od té doby přerušila stavba a teprve v roce 1980 se celá D1 z Prahy, až tehdy původně do Bratislavy, otevřela," připomněl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Projektovaná délka D1 je 376,5 km, zbývá dokončit ještě 10 kilometrů kolem Přerova. "Dálnici D1 bychom přáli samozřejmě minimálně stoletou technickou životnost a hlavně hodně bezpečí pro všechny řidiče," má jasno Rýdl.
Dálnice D1 drží i jedno smutné prvenství. 20. března 2008 se na ní stala největší hromadná nehoda v historii Česka. Srazilo se 231 aut a doprava tehdy stála dlouhých 11 hodin.