Letos je to patnáct let od zavedení bodového systému, který hlídá řidiče v Česku. Podle odborníků je ale už zastaralý. I proto se plánuje jeho velká změna. Jen se pořád neví, kdy k ní dojde.
"Nejčastějším přestupkem je překročení nejvyšší povolené rychlosti, za to může být až pět bodů," popsala mluvčí policie Dana Čírtková. I když jel štáb TV Nova po dálnici 130kilometrovou rychlostí, každý druhý řidič ho předjížděl.
"V loňském roce jsme evidovali přibližně 350 tisíc přestupků v silničním provozu," sdělil mluvčí Policejního prezidia Ondřej Moravčík.
A to se jezdilo kvůli koronaviru výrazně méně. V posledních letech řidiči zvládnou vyrobit v průměru 400 tisíc přestupků za rok. Kdyby byl každý průměrně jen za jeden bod, v dopravních statistikách se za 15 let, co u nás bodový systém funguje, objevilo šest milionů bodů.
Kdo dosáhne 12 bodů, může na řidičák na rok zapomenout, zpátky ho dostane až po absolvování lékařské prohlídky s psychotestem a po přezkoušení v autoškole. Bodový systém beze změn u nás platí 15 roků a odborníci volají po jeho inovaci. Třeba jet v obci 70 je teď za tři body a maximálně pět tisíc, nově by to měly být čtyři body a pokuta dvojnásobná.
"Zpřísnění bodového systému je rozhodně na místě," zhodnotila dopravní expertka z Besip Veronika Vošická Buráňová.
"Zpřísnění chceme u nejzávažnějších přestupků, u kterých se na našich silnicích setkáváme, ať už je to nepřiměřená vysoce překročená rychlost nebo průjezd na červenou," řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Novela silničního zákona je v Poslanecké sněmovně už od loňského září a bohužel ani ti největší optimisté už nečekají, že se stihne před volbami projednat.