Zkušební komisaři autoškol a školitelé profesních řidičů vstoupí v pondělí do stávkové pohotovosti. Protest je mířený proti ministerstvu dopravy. Komisařům se nelíbí, že je ministerstvo kontroluje příliš často bez přihlédnutí k jejich praxi a když jdou na přezkoušení, odpovídají na otázky, které jsou staré i 50 let. Žáků autoškol se protest zatím nedotkne, ale pokud komisaři neuspějí, vstoupí prý do tvrdé stávky.
Zkušební komisaři v celém Česku zahájí stávkovou pohotovost v pondělí 19. července. "Určitě se zapojím," potvrdila zkušební komisařka Věra Kubcová.
Komisařům vadí, že jsou každých pět let přezkušováni jako nováčci. V Evropské unii jsme prý jediní. "Ty zkoušky jsou prováděny často dehonestujícím způsobem. Ten stav je kritický," zhodnotil mluvčí Asociace zkušebních komisařů ČR Jan Bajgar.
"Evropská unie prosazovala, že se komisaři pověřují a ne přezkušují. Takže my v České republice jsme papežštější než papež," uvedl bývalý zkušební komisař Petr Dibelka.
"Přezkušovat se musí, z toho slevit nemůžeme," reagoval mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Otázky, které dostávají, jsou v době nastupující elektromobility spíše z motoristického pravěku. "Z dob Pragy V3S, Tatry 111," doplnil Bajgar. "Rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou brzdou je otázka, která není na místě," myslí si Kubcová.
V Česku je aktuálně 500 komisařů. Věkový průměr je přes 50 let. A noví prý nemají o profesi zájem. "Hrozí, že zkušební komisaři během několika let nebudou," předpověděl Bajgar.
O změny prý žádají už dva roky. "To, že je potřeba autoškolství reformovat na straně výuky a výcviku, toho jsme si vědomi všichni a ministerstvo na tom pracuje," doplnil Jemelka.
"Pokud nebudou naše požadavky vyslyšeny, tak samozřejmě hodláme vstoupit do stávky," potvrdil Bajgar. V praxi by to znamenalo, že třeba zkouška na řidičák na auto, která má trvat minimálně 30 minut, by trvala i dvě hodiny. "To nám zákon umožňuje. To by těch žadatelů bylo odzkoušeno méně," ukončil Bajgar. Ministerstvo chce s komisaři jednat v srpnu.