Portugalsko zakázalo řidičům kamionů, aby se účastnili nákladky a výkladky svého vozu. Zákon, který schválila tamní vláda, má začít platit od září letošního roku.
Zákaz se týká jak portugalských řidičů, tak i těch, kteří pracují v mezinárodní dopravě. "Nakládání a vykládání by tak měl poté provádět buď odesílatel, nebo příjemce s vyškoleným personálem,“ uvádí portál Diario di Transporte.
Řidič bude moci nakládat a vykládat pouze ve výjimečných situacích. Jednou z nich je například přeprava paliva nebo nebezpečných věcí, pokud je šofér patřičně proškolený a vybavený. V případě porušení zákona hrozí pokuta až ve výši 15 tisíc euro (zhruba 385 tisíc korun).
Změny, které Portugalsko zavedlo, s nadšením vítají španělské dopravní asociace. Ty už roky prosazují podobný zákon ve své zemi. Ve Španělsku je totiž do nakládání a vykládání zapojeno přibližně 70 % řidičů kamionů.
Podle portálu Trans.INFO však tato činnost nesouvisí s jejich profesí. Právě skutečnost, že podobný zákon ve Španělsku neexistuje, se často zneužívá. Šoféři jsou poté navíc velmi unavení. Právě to může zapříčinit řadu nehod nejen na cestách, ale i při samotné nákladce a výkladce.
Opatření oceňují také čeští odborníci. "Pokud to bude povinné a bude to mít řidič zapsané v mezinárodním přepravím listu, tak to bude výhoda. Nebude totiž za náklad při výkladce a nákladce zodpovídat," řekl TN.cz předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš.
Nevýhodou však podle expertů může být to, že šofér bude při dané činnosti muset opustit daný areál. "Můžou ho vyhnat a vrátí se, až bude vše hotovo," uzavřel Lukáš.
Řidič kamionu si chtěl zkrátit cestu a na dálnici se vracel v protisměru. Podívejte se na záběry: