Ojetiny

Varování: Na český trh míří zaplavená auta! Na co si dát u ojetin pozor?

Varování: Na český trh míří zaplavená auta! Na co si dát u ojetin pozor?
Zdroj: Profimedia

Zaplavené ojetiny z Německa, Belgie a Nizozemska mohou ohrozit tuzemský trh, varují čeští prodejci. I v Česku ale při lokálních záplavách skončila řada aut pod vodou. Na co si dát při nákupu ojetiny pozor a jak poznat auto, které bylo zasažené povodní?

Německo, Belgie a Nizozemsko, které byly v poslední době těžce postižené povodněmi, patří mezi země, ze kterých se do Česka dováží nejvíce ojetin. Při koupi auta z dovozu si proto pečlivě zkontrolujte, zda nepochází z území, které bylo pod vodou.

"Vzhledem k situaci v Německu a Belgii se dá očekávat, že se na mnoha inzertních serverech objeví větší množství aut právě z těchto zemí. Stejně tak se ale mohou objevit auta původem z Česka, kde na některých místech také došlo k lokálním záplavám,“ upozorňuje Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti Aures Holdings, která provozuje síť AAA Auto.

Související obsah

Podle údajů Svazu dovozců automobilů se v červnu dovezlo do ČR ze zahraničí téměř 20.000 vozů. A stejný objem lze čekat i v následujících měsících. "V době po rozsáhlých záplavách vždy evidujeme pokusy o prodej aut, která jsou evidentně poškozena vodou. Proto pečlivě prověřujeme, kde se s vozem jezdilo. Podle našich zkušeností se u prodejců či v inzerci začínají zaplavené vozy objevovat již krátce po povodních. Vzhledem k bleskovému charakteru povodní zejména v Německu, které je nejoblíbenější zemí pro dovoz ojetin, lze čekat, že aut bylo zaplaveno velké množství. Vždyť 100 aut postihla rychlá povodeň dokonce přímo na dálnici v Severním Porýní-Vestfálsku. O to větší počet pokusů je prodat směrem na východ lze čekat,“ doplňuje Vaněček.

Životu nebezpečné závady

U moderních vozů plných elektronické výbavy a různých bezpečnostních systémů je pochopitelně zvýšená náchylnost k poruchám, zejména po zaplavení velkým množstvím vody po motorový prostor nebo dokonce nad něj. Ale k poškození stačí i zaplavení výfuku. Aby auto dostalo nenapravitelnou ránu, nemusí stát ve vodě ani dlouho.

Související obsah

Mnoho závad může být na první pohled skryta, přitom jsou to závady i životu nebezpečné, elektronika může kdykoliv selhat, airbagy mohou samovolně vystřelit, poškozený může být agregát, katalyzátor, filtr pevných částic, převodovka či diferenciál, nebo dojde k závadám na vnějších součástech auta vlivem nadměrné koroze.

Jak zaplavené auto odhalit?

"Mnohem detailněji kontrolujeme, jestli například není bahno v různých těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví také větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach,“ popisuje Vaněček.

Prvním vodítkem by mělo být trvalé bydliště předchozího provozovatele uvedené v technickém průkazu. Pokud odpovídá lokalitě postižené povodněmi, je třeba zvýšit pozornost.

Dalším varovným signálem je právě zatuchlý zápach, ten ale při rychlém vysušení nebo výměně čalounění nemusí být cítit.

Související obsah

Stopy po zaplavení (nečistoty, plíseň, bahno, kamínky nebo písek) mohou zůstat pod plastovými díly v interiéru, pod čalouněním ve dveřích, pod sedačkami, prahovými lištami nebo třeba na bezpečnostních pásech, když je vytáhnete až do konce. Varováním by měly být i fleky na sedačkách. Podívejte se také na šrouby, kterými jsou sedadla připevněná - známky nedávného používání můžou být signálem, že byly sedačky vyměněny.

Stopy mohou zůstat také pod podlahou kufru nebo pod rezervou.

Zvenku odborníci doporučují prohlédnout záhyby na podvozku, v motorovém prostoru nebo sání. Známky zatopení mohu být patrné i na světlometech.

Pozor na inzeráty a neprověřené překupníky

Petr Vaněček radí, aby zákazníci v kupní smlouvě rozhodně vyžadovali ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen - v rámci reklamace pak mohou žádat finanční kompenzaci. Například právě AAA Auto dává doživotní garanci vrácení peněz, pokud by se zatopený vůz přes všechna opatření dostal do prodeje.

U aut ze zahraničí se však většinou jedná o individuální dovozy. Vyplatí se tak nekupovat auta z druhé ruky od překupníků. Podvodníci se navíc snaží původ vozu zamaskovat, například rychlým přeprodejem do třetích zemí, aby vůz vypadal, že nepochází ze zaplavených oblastí.

Související obsah

U takových aut pak reálně hrozí vážné problémy a s nimi spojené dodatečné náklady na opravy, které mohou převýšit i cenu samotného vozu. "Správně by po zatopení vozu měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu desítek tisíc korun. Proto jsou v místě původu zatopené vozy prakticky neprodejné a směřují na vývoz například do Česka," dodává Vaněček.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Ojetiny

Důležité Události