Emise

Auta zdraží o desítky procent. Evropská unie chystá přísná pravidla

Auta mají zdražit o desítky procent, malé vozy budou stát o 150 tisíc korun víc. Hrozí konec spalovacích motorů, ale zbrzdí se i vývoj elektromobilů. Evropské automobilky tvrdí, že to všechno nás čeká, pokud skutečně za čtyři roky začne v Evropské unii platit emisní norma pod označením Euro 7. Ta by měla být asi osmkrát přísnější než aktuálně platná norma. Podle odborníků je ale přechod na elektřinou poháněná auta nevyhnutelný.

O podobě emisní normy Euro 7 se zatím stále diskutuje, ale reálně hrozí, že bude schválena její extrémní varianta, která by znamenala rychlý konec aut se spalovacími motory.

"Pro automobilky by to znamenalo kompletní konec technologie, kterou mají odzkoušenou a přechod k elektromobilům, což znamená samozřejmě obrovské investice," uvedl odborník na alternativní pohony Michal Dokoupil.

Naprostá většina velkých automobilek se již pomalu připravuje na konec vývoje i výroby aut se spalovacími motory. V konečném důsledku to prý nejvíc pocítí zákazníci. "Hrozí, že střední třída si již nebude moci kupovat automobily, protože nová emisní norma Euro 7 by vedla k výraznému zdražení zvláště těch nejlevnějších automobilů. Například Škoda Fabia, jedno z nejoblíbenějších aut na českém trhu, by mohla zdražit až o 150 tisíc korun," varoval ekonom Štěpán Křeček.

Automobilky z toho nejsou nadšené. "Všichni míříme mílovými kroky směrem k elektrifikaci. Je tedy šílené zavést normu Euro 7, jejíž splnění bude stát nemalé prostředky, které by jinak šly do vývoje elektromobilů," uvedl předseda představenstva Škoda Auto Thomas Schäfer.

Jak přísné jsou nové evropské ekologické normy? Podívejte se na reportáž:

"Je zřejmé, že od roku 2025 budou všechny vozy muset být vybaveny nějakou technologií, minimálně mild hybridní, což se zřejmě na ceně vozu nějakým způsobem projeví," řekla PR manažerka značky Peugeot v ČR Radka Matthey. 

"Zdražení se samozřejmě může týkat i dalších nejen společných prvků. Například vývoj cen materiálu či vývoj cen vývoje nových technologií. Je možné nějaké zdražení očekávat, ale teď nejsme schopni říct v jaké míře," uvedl ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus Martin Peleška.

Související obsah

​Nová emisní norma zatím není schválena. Měla by ale platit od roku 2025. "Je pravděpodobné, že evropští poslanci pod tlakem na zpřísňování limitů zvolí tu nejtvrdší variantu, která by v zásadě velice poškodila evropský automobilový průmysl," myslí si Křeček.

Nadšený z toho není ani odborník. "Ono je to samozřejmě kontraproduktivní, protože to bude znamenat, že se lidé budou delší dobu držet svých starých aut s vyššími emisemi a nebudou přecházet k elektromobilům," varuje Dokoupil.

Evropská unie si od nové normy slibuje výrazné zlepšení životního prostředí.

Co si o nových normách myslí naši politici? Podívejte se na reportáž:

Dominika Janochová, mb, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Emise

Důležité Události