Nejstarší, nejdelší a také nejvytíženější. Dálnice D1 je skutečnou dopravní tepnou České republiky. Jakmile se zastaví, znamená to dopravní kolaps pro řidiče z celé republiky. A tato dálnice už zažila opravdu leccos. Dvoudenní totální zácpu nebo přistání bojových letadel. A jsou na ní i kuriózní stavby, nad kterými zůstává rozum stát.
První plány na stavbu československé dálnice se objevily ve 30. letech 20. století, stavět se začalo až v roce 1939, ale válka a nedostatek materiálu stavbu zastavily. Celkově se do roku 1950 rozestavělo asi 30 procent dálnice mezi Prahou a Brnem. Až teprve v listopadu 1980 byl souvislý úsek mezi těmito městy dokončen. Dálnice nás měla časem dovést až k Jadranu, místo toho se stala synonymem nekonečných oprav, kolon a nehod.
Stala se na ní i největší dopravní nehoda v Česku v březnu roku 2008. "Na 100. kilometru se ve sněhové vánici srazilo na 150 aut," hlásil tehdy z televizních obrazovek moderátor Rey Koranteng. Do nehody se nakonec zapletlo 231 aut, přičemž 30 lidí se zranilo, z toho tři těžce.
Dálnice měla sloužit nejen autům, 137. kilometr měl být provizorním letištěm pro bojové stroje MiG-21. Jde o sovětské nadzvukové víceúčelové stíhačky, které se v řadě zemí používají dodnes. Ministerstvo dopravy s místem stále počítá jako záložním letištěm pro případ mimořádných událostí.
Na dálnici D1 také najdete most na mostě. Kuriózní stavba u Vojslavic je zároveň i raritou. Ve spodní části mostu jezdí vozidla po běžné okresní komunikaci a pár metrů nad nimi se ve čtyřech pruzích prohánějí šoféři na D1. Zbourat ho není možné, a tak opravy pravidelně polykají desítky milionů korun.
A zajímavý je i most u obce Borovsko na Benešovsku. Začal se stavět v roce 1939, bohužel trčí osiřele z vodní nádrže Švihov. K dokončení mu chybí 30 metrů. I on měl být součástí dálnice mezi Prahou a Brnem. Tři dny po atentátu na Heydricha však přišel okamžitý zákaz stavebních prací, a tak zůstal dodnes nedostavěn.
D1 má i jeden pozitivní světový unikát, roste u ní kuřička hadcová. Rostlinka, kterou podle botaniků jinde na světě nenajdete.
Na závěr jedna kuriozita. V lednu 1979 si šofér Škody 100 po dálnici vezl na střeše auta výhru z tomboly. Šlo o rakev a policejní hlídka uvnitř našla dokonce prasečí hlavu, kterou si tam schoval řidičův kolega. I on ji vyhrál v tombole.