Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto zvažuje využití státní finanční podpory z programu Antivirus. Kvůli nedostatku čipů musela několikrát zastavit výrobu a podpora by jí prý pomohla udržet současná pracovní místa. Firma přitom za tři čtvrtě roku téměř zdvojnásobila provozní zisk a ekonomové namítají, že by na dotace neměla mít nárok a jde o normální podnikatelské riziko.
O programu Antivirus B, který by měl pomoci firmám platit zaměstnancům mzdu v případě uzavření podniku, by měla dosluhující vláda jednat začátkem příštího měsíce.
"Já si myslím, že nadnárodní škodovka to zvládnout může, ukazuje to ta ziskovost. Pokud máme někoho zachraňovat, tak ty malé společnosti. Takže pokud budeme někoho zachraňovat, tak malé podniky," uvedla ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD).
"Našim cílem, pokud spustíme program Antivirus, je podpořit především dodavatele a subdodavatele, které v současné době nemohou produkovat, protože neobjednávají hlavní dodavatelé," upozornil ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).
"Velice si vážíme toho, že si tripartita i vláda uvědomují dopad nedostatku polovodičů nejen na automobilový průmysl, ale celou českou ekonomiku. Naší nejvyšší prioritou je a zůstane dlouhodobé zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy našich zaměstnanců," sdělil vedoucí komunikace Škoda Auto Tomáš Kotera.
Podle společnosti je důležité, aby se do budoucna schválil nový zákon o zachování pracovních míst, kdy část mzdy platí místo zaměstnavatele stát.
"Pokud by mělo být ohroženo tak velké odvětví, jako je automobilový průmysl, tak je potřeba zakročit. Škodovka není ta, která by musela primárně žádat o ten program, ale je to místo, kde velké množství českých subdodavatelů dodává své zboží," upozornil Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS).
"Je to zejména na uchování zaměstnaneckých vazeb a je to podle mě správná cesta. Automotiv je významný pro Českou republiku," sdělil předseda Pirátů Ivan Bartoš (PIRSTAN).
"V prvé řadě by se měla bránit pracovní místa a nikoliv zisky firem, a proto by nadnárodní firmy měly v prvé řadě pracovat se svými rezervami. Není možné pracovat s tím, že zisky jsou soukromé, ale podpora je veřejná," uvedl předseda SPD Tomio Okamura.
Podle ekonomů by si automobilka měla vystačit s vlastními rezervami. "Stát by jí v tom neměl vyhovět. To, že se vyskytla v problémech, je její podnikatelské riziko. To, že nemá dostatek čipů, je její riziko," upozornil ekonom Kovanda.
Škodovka už druhý týden kvůli nedostatku dílů nevyrábí, a to ve všech českých závodech kromě linky v Kvasinách.
Jak je to s dotacemi pro automobilku? To upřesnil ministr Karel Havlíček: