Ve Škodovce v Mladé Boleslavi a v Kvasinách zrušili pondělní a úterní směny, od příštího týdne bude výroba v podstatě úplně paralyzovaná ve všech českých závodech Škody Auto. Čipy chybí i Toyotě v Kolíně a Hyundai v Nošovicích. Motor české ekonomiky tak stále víc drhne. Automobilový průmysl přitom v Česku zaměstnává kolem 180 000 lidí.
Celosvětový nedostatek polovodičových čipů do řídících jednotek aut v podstatě zastavil výrobu ve Škodě Auto. Automobilka avizovala, že od 18. října výrazně omezí nebo úplně zastaví provoz ve všech svých závodech, ale škrty ve směnách výrobu zásadně utlumily už tento týden.
Škodovka chce přednostně dokončovat nedodělaná auta, kterých stojí ve skladech a na parkovištích po okolí závodů tisíce. Další auta kvůli chybějícím čipům dokončovat ani nemůže. "Již nebudeme vyrábět takzvaně nepohyblivé vozy, skladové zásoby do konce roku snížíme cca na polovinu, možná více. Některé typy budeme vyrábět přednostněji, některé budeme muset upozadit. Situace se dotkne i našich zahraničních lokalit, zejména Ruska, méně pak Indie," popsal předák škodováckých odborů Kovo Jaroslav Povšík.Počet rozdělaných aut se dlouhodobě pohybuje mezi 30 až 50 tisíci.
Škodovce nepomohla ani týdenní odstávka na konci září. "Cílem bylo nadechnout se a konsolidovat dodávku polovodičů. To se bohužel nepodařilo tak, jak jsme si představovali a opět budeme muset přibrzdit výrobu. Bohužel nemáme dobré zprávy až do konce letošního roku," dodal Povšík pro poslední číslo týdeníku Škodovácký odborář.
Situace je podle něj podobná pro všechny značky koncernu Volkswagen, který omezuje výrobu po celé Evropě. "S preferencí pro Porsche, Audi a vysokomaržové vozy, které jsou schopné jakž takž zajistit hospodářský výsledek," podotýká Povšík.
Se zástupci Škody Auto o současné krizi v pondělí jednal i ministr průmyslu Karel Havlíček. Zvažuje prý podporu dotčených oborů novým programem Antivirus, který vláda použila během koronavirové pandemie a který by suploval klasický kurzarbeit. O podpoře bude jednat příští pondělí i tripartita.
Zaměstnanci Škodovky, kteří kvůli zastavení výroby zůstávají doma, dostávají 85 % průměrné mzdy. To ale odbory udržet nedokážou, samy navrhly další snížení. "Eventuálně může dojít ke snížení průměrné náhrady výdělku při překážce na straně zaměstnavatele, maximálně však o 5 procent, to znamená na 80 procent průměrné mzdy. Takto poskytnutý výdělek pokryje plus minus dle příslušné třídy denní mzdu," říká Povšík.
Propuštění ale prý nehrozí, vedení firmy i odboráři se dušují, že pracovní místa udrží. "Předpokládáme, že výroba polovodičů se ve druhé polovině roku 2022 opět začne postupně rozbíhat," doufá vedoucí komunikace firmy Tomáš Kotera.
"Způsob řešení, kterého se zaměstnanci obávají, tj. propouštění, Odborová organizace KOVO nepřipustí," vzkazuje Jaroslav Povšík. Zároveň však dodává, že dojde k podpoře "přirozené fluktuace", zastavení náborů na nezbytně nutné minimum, převodům zaměstnanců na jiné pozice, rekvalifikacím i úpravám v počtech agenturního personálu.
Další dvě automobilky, které v Česku vyrábí osobní auta, tak zásadní krizi nepřipouští. Toyota v Kolíně ani Hyundai v Nošovicích zatím výrobní linky drží alespoň částečně v provozu. "V současné době jedeme v částečně omezeném režimu výroby," říká mluvčí Toyota Motor Manufacturing Czech Republic Tomáš Paroubek.
Toyota tak stále věří, že ještě letos spustí v Kolíně i výrobu nového modelu Yaris, ačkoliv start byl už několikrát odložen. Razantní zlepšení situace je ale v nedohlednu. "Globální nabídka polovodičů je nestála, na zmírnění rizika úzce spolupracujeme s dodavateli, odhadovat cokoliv není asi na místě," doplňuje Paroubek.
I v nošovickém závodě Hyundai výroba zatím běží - v plánu je vyrobit za letošní rok celkově 275 000 aut. "Stejně jako autoprůmysl v celém světě i my stále registrujeme velké problémy s dodávkami polovodičových součástek. Ve spolupráci s našimi dodavateli proto pružně reagujeme na aktuální dostupnost konkrétních dílů a přizpůsobujeme plán produkce. Posilujeme skladové zásoby, rozšiřujeme dodavatelský řetězec a ve spolupráci s různými dodavateli polovodičů hledáme alternativní součástky. Zatím jsme tak nemuseli kvůli nedostatku čipů zastavovat výrobu či rušit směny a daří se nám držet počet vyrobených aut na úrovni odpovídající plánu pro letošní rok," popisuje aktuální situaci v Nošovicích mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Michník.
Problémy hlásí i automobilky, které mají své továrny na Slovensku, které je na automobilovém průmyslu závislé podobně jako Česko. Tento týden zastavil výrobu například Jaguar Land Rover v Nitře. Kromě čipů automobilce chybí i další díly.
Jaguar Land Rover zaměstnává v Nitře téměř 4000 lidí. Lidé, kteří budou muset kvůli výpadku zůstat doma, dostanou náhradu ve výši 80 % průměrného výdělku.
Proč sami odboráři v e Škodovce navrhli snížení platů? Podívejte se na reportáž z minulého týdne: