Nastupující vláda oprášila nápad, že by se mohlo po českých dálnicích jezdit vyšší, a to až 150kilometrovou rychlostí. Pravděpodobný budoucí ministr dopravy Martin Kupka (ODS) si myslí, že by to šlo na několika místech, kde mají dálnice tři pruhy v jednom směru. Podle dopravních expertů je to ale vysoce rizikové.
Návrhem řítit se rychlostí 150 km/h po dálnici se Sněmovna zabývala už v roce 2015. Tehdy se zdálo, že vše půjde hladce. "Jezdit až 150 km/h na vybraných úsecích dálnic bude možné. Sněmovna schválila návrh z programu ODS," oznámil před šesti lety na twitteru budoucí premiér a šéf ODS Petr Fiala.
Jenže proti se postavil tehdejší ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok a vetovat zákon byl připraven i prezident Miloš Zeman. Teď se k tomu nová koalice v čele s ODS vrací. "Nepochybně to pomůže průchodnosti těch komunikací tam, kde to bude bezpečné," prohlásil kandidát na ministra dopravy Martin Kupka.
Až 150kilometrovou rychlostí by se mohlo jezdit například na pětikilometrovém úseku mezi Třebonicemi a pražskou Ruzyní. Vybrány jsou další tři trasy. Nejkratší, mezi Brnem-jih a Chrlicemi, je dlouhá dva kilometry, nejdelší, mezi pražským Spořilovem a Mirošovicemi, 21 kilometrů.
"Nedává to smysl z bezpečnostních důvodů. Například na Slovensku zkoušeli takový experiment, zjistilo se, že na jednom kilometru ušetříte dvě sekundy," vyjádřil se mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK) Igor Sirota. Experti varují i před delší brzdnou dráhou.
Štáb TV Nova úsek mezi Třebenicemi a Ruzyní projel předepsanou rychlostí. Přesto ho řada aut předjížděla. Úsek k sešlápnutí pedálu přímo vybízí.
Rychleji než 130 km/h v Evropě jezdí po dálnicích například Bulhaři a Poláci, v Německu je téměř polovina dálnic bez rychlostního omezení.
Kupka by řidiče rád také zbavil povinnosti mít u sebe doklady. V době elektronické komunikace a online databází je to prý přežitek. Možná se dočkáme i stokilometrové povolené rychlosti v tunelech.