Autoservis

Zdražování se dotklo už i autoservisů. Ceny dílů a práce rostou dvakrát rychleji

Zdražování se dotklo už i autoservisů. Ceny dílů a práce rostou dvakrát rychleji
Zdroj: Profimedia

Autoservisy zdražují. Ceny dílů i prací v autoservisech rostou letos zhruba dvakrát rychleji než v předchozím roce a celkově servisy podražily v průměru o 9 %, vyplývá z kvalifikovaného odhadu společnosti Cebia na základě dat z trhu, která má k dispozici.

Autoservisy letos zdražily skoro desetinu. Kromě vyšší ceny náhradních dílů se do zdražení promítl také růst cen energií. Ceny náhradních dílů rostou každoročně v souvislosti s novými modely uváděnými na trh a jejich lepší a modernější výbavou. Letos však zdražují mnohem více než v předchozích letech.

"Kromě ceny dílů rostou také hodinové sazby za práci, do kterých se mimo jiné promítá i růst cen energií," říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu, historie a originality vozidel, jejich zabezpečením a určováním jejich aktuální tržní ceny.

Právě hodinové sazby rostou letos vůbec nejvíce, meziročně o 10 – 15 %. Lakovací materiál zdražil v průměru o 9 % a ceny dílů o 7 %. S vyššími cenami lze tradičně počítat ve velkých městech, zejména v Praze. S rostoucí inflací se dá navíc očekávat, že zdražování bude pokračovat. Většina autoservisů je přitom zcela vytížená a nemá o zakázky nouzi.

Související obsah

​"Na finanční zátěž v podobě údržby a opravy vozidla by lidé měli brát ohled už ve fázi pořizování vozu. V případě, že nechtějí nebo nemohou do údržby vozidla tolik investovat, měli by si zvolit značku s levnějšími náhradními díly," říká Martin Pajer z Cebia.

Při pořizování ojetého auta Cebia doporučuje předem prověřit jeho historii. Dá se tak vyhnout poměrně velkým finančním nákladům za budoucí opravy.

Důležité je vědět, zda vozidlo nemá stočený tachometr. Cena takového auta bývá v průměru o pětinu nadhodnocená a další zhruba pětinu pořizovací ceny si v následujících letech vyžádá údržba spojená s vyšším kilometrovým nájezdem.

Související obsah

​Dalším problémem mohou být i poškození a havárie a kvalita následné opravy. "Pokud je oprava provedena kvalitně, nemusí havárie představovat žádné větší riziko z hlediska dodatečných nákladů. Problémem ale je, že o většině poškozeních a haváriích se kupující nedozví. Přes 99 % ojetých aut nabízených na velkých inzertních portálech se prodává jako nehavarované. Část z nich je nelegálně předělaná, což může mít vliv nejen na další investice do vozu, ale i na bezpečnost provozu," varuje Pajer.

Pozor by si lidé podle něj měli dávat i na ojeté vozy dovezené ze zahraničí. Každé páté má totiž zfalšovaný původ a je jen otázkou, co vše takové auto ještě skrývá. Rovněž každé páté dovezené auto je po velké havárii a často se lze setkat i se stočenými tachometry.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události