Druhý rok po sobě vládne světovým trhům japonská značka Toyota. V roce 2021 automobilka prodala téměř 10,5 milionu aut a podruhé za sebou tak předstihla největšího konkurenta, německý koncern Volkswagen. Ten vloni prodal necelých 8,9 milionu vozů, což byl nejhorší prodejní výsledek za posledních 10 let.
Pozici světové jedničky mezi výrobci automobilů udržela Toyota. Už druhý rok kraluje celosvětovým prodejům a poráží tak německý Volkswagen, který trhy ovládal v letech 2016 až 2019.
Toyota podle zveřejněných výsledků vloni prodala přes 10 495 000 aut, přičemž do toho započítala i dceřiné značky – výrobce malinkých aut Daihatsu a výrobce užitkových vozů Hino.
Prodeje tak japonské automobilce meziročně vyrostly o víc než 10 procent.
Druhý zůstal Volkswagen, který vloni prodal 8 882 000 aut, což je proti roku 2020 o pět procent méně.
Pro Volkswagen, který v letech 2016 až 2019 každoročně prodával přes 10 milionů aut, to je nejhorší prodejní výsledek za posledních deset let. Největší pokles v absolutních číslech zaznamenala mateřská značka VW, procentuálně ale v rámci koncernu nejvíc padla česká značka Škoda.
Ta vloni dodala zákazníkům po celém světě 878 200 aut, což je o 13 % méně než rok před tím, kdy se posedmé v řadě dostala přes milion prodaných vozů. Nejcitelnější je propad prodejů Škodovky v Číně, kde meziročně padl o skoro 60 procent. Celému koncernu VW tam poklesly prodeje o necelých 15 procent.
Loňské prodeje pochopitelně výrazně ovlivnila pandemie covidu-19 a hlavně nedostatek polovodičů, který výrazně zasáhl do výroby. Už v průběhu roku se ukazovalo, že Toyota byla připravena na výpadky dodávek lépe než konkurence.
"Za neobvykle náročných okolností dosáhl Volkswagen uspokojivého prodejního výsledku. Obrovské dopady čipů na výrobu však nebylo možné plně kompenzovat," řekl šéf prodeje a marketingu VW Klaus Zellmer s tím, že dodavatelský řetězec bude nestabilní ještě minimálně do půlky letošního roku.