Elektromobilita

Toyota zahajuje bateriovou ofenzivu. Na trh pošle 30 různých elektromobilů

Toyota zahajuje bateriovou ofenzivu. Na trh pošle 30 různých elektromobilů
Zdroj: Noriaki Mitsuhashi/N-RAK PHOTO AGENCY

Japonská automobilka Toyota patří k pionýrům hybridních pohonů a také k největším propagátorům vodíkových palivových článků. Na hybridech staví své současné úspěchy a hájí jejich existenci i v nízkoemisní budoucnosti. Přesto i Toyota teď naplno otáčí kormidlem –⁠ do roku 2030 chce dodat na trh 30 nových elektromobilů na baterky.

Toyota přišla s novým závazkem: dodá do roku 2030 na trh 30 nových bateriových elektromobilů a zároveň do roku 2035 sníží emise CO2 u vozů prodávaných v západní Evropě o 100 %. Během následujících let do elektrifikace investuje čtyři biliony jenů, což je v přepočtu téměř 800 miliard korun.

Pro nastupující elektrifikaci Toyota vyvinula novou řadu elektromobilů pod označením bZ, což znamená zkratku "beyond zero". Prvním modelem nové řady je bZ4X vyvinutý ve spolupráci se Subaru. Jeho výroba začne příští rok v závodě Motomachi v Japonsku a zákazníkům ho chce automobilka nabízet už v brzké době.

Toyota bZ4X. | Zdroj: Noriaki Mitsuhashi/N-RAK PHOTO AGENCY

​Řadu bZ pak rozšíří malý crossover navržený pro japonský a evropský trh, do kterého půjde variabilně přidávat baterie pro prodloužení dojezdu. Dalším vozem bude elektrický sedan střední třídy a velké rodinné SUV se třetí řadou sedadel.

Související obsah

​Také značka Lexus, která patří do koncernu Toyota, zanedlouho uvede plně elektrický model RZ, který má kombinovat dynamiku lineárního elektromotoru s prý úžasnou ovladatelností.

Elektrické SUV značky Lexus. | Zdroj: Noriaki Mitsuhashi/N-RAK PHOTO AGENCY

​Do roku 2030 Lexus uvede kompletní řadu elektromobilů ve všech segmentech. Ve stejném roce by elektromobily měly tvořit 100 procent jeho prodejů Lexusu v Evropě, Severní Americe a Číně, což představuje celkem jeden milion vozů. O pět let později bude značka celosvětově nabízet pouze elektromobily.

Přes bateriovou ofenzivu se ale Toyota nechce vzdát ani svých vyhlášených hybridů a ani plánů s vodíkem. "Naším cílem je do roku 2030 prodávat celosvětově 3,5 milionu elektromobilů ročně. Vedle čistě elektrických vozů však budeme i nadále klást důraz na naše hybridní modely a rozvoj vodíkové platformy," říká prezident Toyota Motors Akio Toyoda.

Také šéf českého zastoupení Toyoty Martin Peleška je zastáncem různých alternativ a moc se mu nelíbí, že by automobilka s chystaným koncem spalování v roce 2035 přišla i o hybridy.

Související obsah

​"Nechceme prosazovat jen jednu cestu. Jsme připraveni vytvořit varianty auta, které bude mít několik různých technologií a všechny budou v průměru splňovat dané emisní limity. Hybridy nebo plug-in hybridy jsou také z velké části elektroauta, jen k tomu mají i konvenční motor. Nejsme proti emisním limitům, jen si myslím, že se ke snižování emisí dá dojít přirozenější cestou než direktivním nařízením – dejte nám pravidla, dejte nám klidně i přísné limity a nechte na nás, jak je splníme," říká Peleška.

Související obsah

​Toyota v současnosti vyrábí více než 100 modelů s benzinovým, hybridním a plug-in hybridním pohonem nebo s palivovými vodíkovými články, které dodává do 170 zemí světa. Ve všech výrobních závodech chce do roku 2035 dosáhnout uhlíkové neutrality kombinací snižování spotřeby energie a rozšiřováním používání inovativních výrobních technologií.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události