Správa železnic (SŽ) chce letos v Česku zrušit desítky nebezpečných přejezdů, které jsou na málo využívaných komunikacích. Další přejezdy se budou modernizovat, ale například s přejezdem ve Studénce, kde se stala tragická nehoda, při které zemřeli tři lidé, se tento rok nic dělat nebude.
Nejbezpečnější přejezd je žádný přejezd. Tímhle heslem se řídí Správa železnic. A plánuje radikální kroky. Zmizet letos mají desítky železničních přejezdů. Jeden z nich je třeba nedaleko středočeské Dobrovíze.
Je to typický příklad. Vypadá, že vede odnikud nikam, na jedné straně zarostlá cesta a na druhé pole. "Jedná se opravdu o málo využívané přejezdy, které jsou zabezpečeny jen výstražnými kříži a nacházejí se na nevyužívaných komunikacích," vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Dopravci to vítají. Už jen kvůli tomu, že nebudou muset před tolika přejezdy houkat, zpomalovat a zdržovat tak cestující. "Cestující určitě nechce jezdit vzdálenost 30 kilometrů hodinu a půl. To prostě vůči autobusu nemůže konkurovat," myslí si strojvedoucí Radek Šauer.
Na druhou stranu může rušení malých přejezdů řadě lidí zkomplikovat cestu domů. A obce s ním tak často nesouhlasí. Už loni zmizelo na 50 přejezdů. Přesto jich má Česká republika stále v přepočtu na délku tratí nejvíce v Evropě, téměř 8 000. Přitom pouze 1 600 je vybaveno závorami. "Správa železnic loni zmodernizovala 186 přejezdů. Investice dosahovala téměř dvě miliardy korun," doplnila Friebová.
"Železniční přejezd je rizikové místo, ale hlavně kvůli těm řidičům, kteří se tam rizikově chovají," sdělil dopravní expert Robert Kotál.
V plánu je i zrušení přejezdu ve Studénce na Ostravsku. Po nárazu vlaku do polského kamionu tam v červenci 2015 zemřeli tři lidé. Místo přejezdu už tam měl být dávno podjezd, přípravy ale protahují komplikovaná jednání s majiteli pozemků. Teď Správa železnic odhaduje začátek prací na jaro 2023.