Prodej aut

Výzvy roku 2022: Chystáte se letos koupit ojeté auto? Nikdy to nebylo těžší

Výzvy roku 2022: Chystáte se letos koupit ojeté auto? Nikdy to nebylo těžší
Zdroj: TV Nova

Trh s ojetými auty v posledních letech výrazně postihla pandemie i nedostatek dílů pro výrobu nových aut. A následky potrvají minimálně do konce roku 2022, upozorňuje společnost carVertical, která se zabývá prověřováním historie automobilů. Varuje i asociace autobazarů: Dál porostou ceny a také riziko, že český trh zaplaví nekvalitní auta. Na co si dát pozor?

"Najít dobré a spolehlivé ojeté auto nikdy nebylo tak těžké," upozorňuje expert na automobilový průmysl Matas Buzelis ze společnosti carVertical.

Přemrštěné ceny

"Snížená nabídka ojetých vozů vede k požadavkům přemrštěných cen. Naše data ukazují nárůst cen ojetých vozů až o 20 procent. Blížící se jaro může tedy být tím nejlepším časem pro ty, kteří chtějí své vozy prodat. Najít za ně náhradu může být však složitější, než se zdá, zvláště díky zpožděným dodávkám nových vozů,“ vysvětluje Buzelis.

Ceny nových aut rostou poměrně výrazně, navíc dodací lhůty jsou někdy dokonce delší než 12 měsíců. "Zákazníci ale nechtějí čekat a hledají proto ojetiny. Zvyšující se zájem pak pochopitelně šroubuje jejich ceny. ​A netýká se to jenom zánovních ojetin. Ceny rostou i u starších aut, protože jich začíná být na trhu výrazný nedostatek. Jejich původní majitelé je totiž nemají za co vyměnit, tak je ani nenabízejí k prodeji," říká i předseda Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl.

Víc aut ze zahraničí

Podle společnosti carVertical, která se zabývá prověřováním historie automobilů, se sice český trh s ojetými vozy zotaví, protože západní ekonomiky rychle směřují k elektrifikaci vozového parku a budou se snažit zbavit aut se spalovacími motory.

Elektrifikace bude pak dlouho ovlivňovat trh s ojetými automobily ve střední a východní Evropě, kde je nižší kupní síla pro pořízení elektroaut. "Český trh se tak pravděpodobně zaplní ojetými vozy se spalovacími motory a prodej ojetin v nadcházejících letech pokvete," předpovídá carVertical.

Jenomže to s sebou přináší i zvýšená rizika. "Ke slovu se tak čím dál tím více dostávají starší ojeté vozy ze zahraničí, u kterých však hrozí, že budou opravdu ve špatném technickém stavu. Jinak by se prodaly na lokálním trhu," podotýká Přikryl.

Související obsah

​Zprůhlednit přeshraniční pohyb automobilů je přitom velmi obtížné, protože země nemají jednotnou legislativu, která chrání kupující ojetin.

Auta po bouračce

Kupující riskují, že narazí na auta po havárii, protože téměř každé druhé ojeté auto prověřované v Česku absolvovalo nehodu. A ne vždy to prodejci přiznávají.

Auta, která jsou u nás kontrolovaná, mají jeden z nejvyšších podílů registrovaných nehod v Evropě. Skoro 48 % vozů vykazuje existující záznamy o pojistných škodách.

Větší podíl poškozených aut na trhu ojetin eviduje v Evropě už jen Ukrajina.

Podíl poškozených vozidel na jednotlivých trzích v roce 2021 | Zdroj: carVertical

​Stará auta v bídném stavu

Další problém je stáří prodávaných aut. "Vše bude záležet na situaci na trhu s novými vozy. Pokud jejich nedostatek bude pokračovat, což se dá bohužel předpokládat, bude se zvyšovat poptávka po ojetých vozech, a bude tedy i stoupat dovoz ojetin ze zahraničí. Tím se sem ale pochopitelně budou dostávat i výrazně starší vozy v ne zrovna dobrém technickém stavu," říká předseda asociace autobazarů.

Podle statistiky svazu dovozců SDA byl v loňském roce podíl dovezených vozidel starších 10 let více než 50 % a vozidel starších 15 let potom přibližně 21 %. "Letos se dá očekávat, že podíl dovezených starších aut ještě poroste. Lidé prostě budou potřebovat jezdit," upozornil Přikryl. Více si přečtěte v rozhovoru:

Související obsah

Stočených aut je mnohem víc

S tím souvisí i stáčení tachometrů, který se nepoctiví prodejci snaží skutečné stáří dovezených aut srazit. "U každého desátého vozidla kontrolovaného pomocí naší platformy v České republice zaznamenáme problém s najetými kilometry," varuje Matas Buzelis.

Podíl aut se stočenými tachometry v jednotlivých zemích. | Zdroj: carVertical

​Zároveň odhaduje, že skutečný počet podvodů s najetými kilometry může být mnohem závažnější.

Podle vědeckého výzkumu Univerzity v Gdaňsku mohou podvody s najetými kilometry při přeshraničním obchodování s auty ovlivnit až 50 % takových mezinárodních transakcí a způsobit evropské ekonomice škody ve výši více než 9 miliard eur.

Žádné slevy nečekejte

Společnost carVertical upozorňuje, že další velkou změnou v procesu nákupu ojetých vozů je snížená vyjednávací síla kupujících. Prodejci ojetin snížili své skladové zásoby až o 60 % kvůli nedostatku vozidel na trhu. Proto je pravděpodobnější, že se budou snažit ze zákazníků "vymáčknout každou korunu" a nebudou ochotní s kupci vyjednávat o ceně a slevách.

Společnost carVertical se snaží vytvořit první globální celosvětový registr historie vozidel a díky svým aktivitám v desítkách zemí světa má k dispozici data i o velkém množství vozidel dovážených do ČR. Informace shromažďuje z různých zdrojů, včetně národních a soukromých registrů, od policie, pojišťoven, autoservisů, aukcí vozidel či od prodejců vozidel.

Kdy se zastaví zdražování ojetin a na co si dát při jejich nákupu obzvlášť pozor? Ekonomovi Lukáši Kovandovi v pořadu Naše Česko v listopadu odpovídala šéfka AAA Auto Karolína Topolová:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Prodej aut

Důležité Události