Autoservis

Pozor na zaplavené ojetiny z Německa, už se objevují v Česku. Jak je poznat?

Pozor na zaplavené ojetiny z Německa, už se objevují v Česku. Jak je poznat?
Zdroj: Profimedia

Na českém trhu se v posledních týdnech začaly prodávat ojeté vozy z Německa, které byly zaplavené v letních měsících loňského roku. "Kupující ojetých aut jsou tak nyní vystaveni většímu riziku, že si nevědomky pořídí vůz, který byl v nedávné minulosti zatopený," varuje společnost Cebia, která se zabývá prověřováním historie ojetých aut.

"V posledních týdnech jsme zaznamenali v našem prověřovacím systému Autotracer auta po pojistné události, které byly pojišťovnou vyhodnoceny jako totální ekonomická škoda na základě poškození letními záplavami a později byla tato zaplavená vozidla inzerována již opravená na českých inzertních portálech," informuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Co to přesně znamená? Že se podvodníci snaží v Česku udat auta, která prošla "opravou" a po vyčištění vypadají k světu, ačkoliv byla totálně zničená. Záznam o škodě pochopitelně v předložené historii vozu většinou chybí.

"Většina dovozců po zjištění, že se jedná o zaplavené auto, sice od záměru dovézt vůz do České republiky ustoupí, ovšem je stále velká část prodejců, kterým je mnohem bližší vysoký finanční profit než spokojenost zákazníka," podotýká Pajer.

Výkupem takového auta, jeho opravou a následným prodejem kupujícímu, který o jeho skutečné historii nemá tušení, si mohou nepoctiví prodejci přijít na desítky tisíc korun.

Související obsah

​Ne vždy přitom musí jít přímo o podvod. Někteří prodejci mohou vykoupit už opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a nabízet ho zákazníkům bez informace, že bylo zatopené.

Proč je koupě zaplaveného auta rizikem?

U zaplavených aut můžou nastat problémy s elektronikou nebo motorem, a to i za několik měsíců po vyčištění a vysušení auta.

"Novější automobily jsou mnohem náchylnější na důsledky záplav než vozy technologicky zastaralejší. Vedle jejich bohaté elektronické výbavy to souvisí s materiálovými úsporami v rámci snižování výrobních nákladů.

Nejnáchylnějšími agregáty tak již dnes nejsou motory, manuální převodovky ani podvozkové součásti, ale především elektroinstalace a emisní systémy," popisuje možné technické problémy zaplavených aut Jan Karnolt, technik a odborník na vozidla Ford ze společnosti Beecamsolutions.cz, která se zabývá poradenstvím pro autoservisy a prověřováním technického stavu ojetých vozidel značky Ford.

Související obsah

​Kontrolu je tedy potřeba zaměřit zejména na kabelové svazky a jejich spoje, zejména v těžko dostupných průchodech a kanálech uvnitř karoserie. "Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí pod vozidlem anebo do nádrží na palivo, AdBlue a jiné provozní náplně dostane kalná voda, není snadné a někdy vůbec možné, tato místa vyčistit natolik, aby vozidlové systémy nadále spolehlivě fungovaly," doplňuje Karnolt.

Majitele pak mnohdy čeká komplikovaný proces zprovoznění vozidla za cenu dlouho se vlekoucího hledání příčiny závady, následované výměnou dílů v ceně blížící se nákladům na pořízení takového "auta za všechny peníze".

"Proto je opravdu potřeba býti ve střehu a takovýmto nabídkám se buď vyhnout anebo si nechat vozidlo před koupí prověřit od nezávislého odborníka," upozorňuje Jan Karnolt.

Jak poznat zaplavené auto?

Následky zaplavení auta se poměrně špatně odstraňují. U vozidla si všímejte následujících vlastností:

Zatuchlý zápach v interiéru 


Stopy po blátu a usazeninách pod čalouněním nebo koberci 


Zoxidované nebo rezivějící uchycení sedaček 


Nepravidelný chod motoru 


Nefunkční elektrické nebo elektronické části vozidla 


Pokud ovšem nejste odborníci, pak je nejlépe se obrátit na specialisty, kteří vám před koupí auto prohlédnou. Zatopení vozu je možné zjistit také například z online systému Autotracer, který slouží k prověření historie ojetých aut a jehož součástí jsou i informace o poškození, jeho rozsahu a finančnímu vyčíslení vzniklé škody. K dispozici mohou být také fotografie vozidla po pojistné události či z inzerce.

Související obsah

​Kromě toho lze zjistit, zda vozidlo nemá stočený tachometr, pro jakou zemi bylo vyrobeno, jaký je skutečný rok jeho výroby, zda není evidované jako odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jaká je jeho aktuální tržní cena, zda, jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno a řadu dalších užitečných informací.

Zdroj: Cebia

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události