Auto

Nedočkavci už přezouvají na letní gumy. Pneuservisy to rozmlouvají

Nedočkavci už přezouvají na letní gumy. Pneuservisy to rozmlouvají
Ilustrační foto | Zdroj: Getty Images

Blíží se 1. duben, tedy den, kdy mohou řidiči bez rizika pokuty poprvé vyjet na letních pneumatikách. Začínají proto obvolávat pneuservisy. Vidle jim do toho však hodily ranní mrazíky, které zasáhly Česko.

Řidiči se s blížícím jarem začínají objednávat do pneuservisů na výměnu svých kol. Zákon ale není jednoznačný, jelikož přejít na letní obutí lze v případě, že se stabilní venkovní teplota pohybuje okolo sedmi stupňů Celsia.

"Dneska jsme přezuli jedno auto, ale tomu jsme to rozmlouvali, protože jsou ráno pořád mrazy," řekl ve středu František Šustr z Pneuservisu Pavlík. I ostatním zákazníkům, kteří se chtějí objednat, pneuservis nedoporučuje přezouvat teď. "Nával čekáme v druhé polovině dubna," doplnil Šustr.

Podle ředitele autosalonu Auto Hrubý Petra Význera je toto období méně vytížené, jelikož přezouvání na letní kola není v Česku povinné. Obrovský nápor tedy přijde až v listopadu, kdy budou lidé přezouvat zpět na "zimáky".

Související obsah

​Podle expertky na počasí Dagmar Honsové by mělo na celém území Česka mrznout do úterý. "Vypadá to, že od středy v nížinách budou teploty v ranních minimech nad bodem mrazu někde mezi jedním až třemi stupni Celsia, ale od 500 metrů nad mořem to budou teploty stále pod nulou, takže bych s přezouváním ještě pár dní počkala. I když v odpoledních maximech budou teploty velmi příjemné. Vypadá to, že bude i nadále sucho, takže by se žádné vyloženě náledí vytvářet nemělo," pokračovala expertka.

Podle tiskového mluvčího Ústředního automotoklubu České republiky Igora Siroty je rozumné přezouvat podle toho, kde budete jezdit. "Jestliže jsem Pražák, kde je relativně teplo celou zimu, tuhle zimu obzvlášť, můžu se už pomalu chystat na přezouvání. Pokud dojíždím mimo Prahu už jenom do Středočeského kraje a vyjíždím už v pět hodin ráno, kdy je ještě namrzlo, tak nebudu tolik spěchat, stejně jako ti, kteří žijí třeba v horách," řekl pro TN.cz Sirota.

Související obsah

​​Na otázku, jaká rizika přináší ponechání zimních kol na autě i v létě, Sirota odpověděl, že zimní kola jsou přilnavější. Proto z nich mohou odlétávat větší kusy pneumatiky, které poté zatěžují životní prostředí. Také jsou pro řidiče rizikem, jelikož se auto bude chovat jinak, brzdná dráha bude delší a existuje větší pravděpodobnost smyku při rychlém vyhýbání se překážce.

"Legislativa v Itálii svým způsobem nedovoluje jezdit v létě na zimních pneumatikách. Je to schované v rozměrech pneumatik, které se u zimních a letních gum liší," pokračuje mluvčí ÚAMK. Pokuta se prý může vyšplhat v přepočtu až na 50 tisíc korun.

Související obsah

​Přezouvání na letní gumy moc brzy je také nebezpečné. "Riziko je úplně stejné. To znamená, že se pneumatika nebude chovat adekvátně v lesích, na mostech nebo v mlhavých údolích. Všude tady může být 'černá smrt'. Vozovka vypadá normálně černě, ale přitom je pokrytá malou vrstvou námrazy, kde to řidičům může uklouznout," zakončil Sirota.

pv, TN.cz

Aktuální předpověď počasí

Sledujte aktuální předpověď počasí v České republice i ve vašem kraji.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Auto

Důležité Události